Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad tycker ni som har erfarenhet av nya T6 motorn? Gärna ni som precis som jag tidigare ägt någon T6:a mellan åren 2002-05. (Motorn uppgraderades -02 med bl a ny motorstyrning och större cylindervolym.)

Är nyfiken på vad ni som äger någon av dom nya modellerna from 2008 tycker om dom.
Jag har ingen erfarenhet av de tidigare 6:orna men om man inte är allt för känslig för besinförbrukning så är jag mycket nöjd med motorns egenskaper. Finns kraft i alla lägen och är tyst och smidig. Twinscrollturbot ger fullt moment från låga varv (1500). Jag har hört att den här motorn skiljer sig en hel del från de tidigare.
Köpte min 2008:a begagnad i februari till bra pris (värsta lågkonjukturen) så jag fick mycket bil för pengarna. Blev nästan billigare än en ny V70 med minsta motorn och utrustningsnivån. Så en begagnad T6:a är prisvärd och rekomenderas, men en ny..tja kanske.
Jag har inte ägt någon T6'a av den gamla modellen, men mina erfarenheter efter 1300 mil i min XC60 är positiva. Gott mos i hela registret, gott ljud utan att någonsin vara störande.

Men som Haen skriver, man skall inte vara känslig för att den drar några droppar mer än en mindre motor. Vad jag har hört så går tydligen V8'an snålare än en T6'a, i det fallet som jag hört talas om så var det i jämförelse på en XC90. Tyvärr finns inte V8'an till XC60...

Men jag ångrar inte att jag beställde min XC60 med T6 istället för D5!
Haen skrev:Jag har ingen erfarenhet av de tidigare 6:orna men om man inte är allt för känslig för besinförbrukning så är jag mycket nöjd med motorns egenskaper. Finns kraft i alla lägen och är tyst och smidig. Twinscrollturbot ger fullt moment från låga varv (1500). Jag har hört att den här motorn skiljer sig en hel del från de tidigare.
Köpte min 2008:a begagnad i februari till bra pris (värsta lågkonjukturen) så jag fick mycket bil för pengarna. Blev nästan billigare än en ny V70 med minsta motorn och utrustningsnivån. Så en begagnad T6:a är prisvärd och rekomenderas, men en ny..tja kanske.

Vad har du för snittförbrukning? Landsvägsförbrukning? Hur funkar den med växellådan, blir det några större "tapp" mellan växlarna?

Är det inga fler som äger en T6:a av nån modell?
Krollspell skrev:
Haen skrev:Jag har ingen erfarenhet av de tidigare 6:orna men om man inte är allt för känslig för besinförbrukning så är jag mycket nöjd med motorns egenskaper. Finns kraft i alla lägen och är tyst och smidig. Twinscrollturbot ger fullt moment från låga varv (1500). Jag har hört att den här motorn skiljer sig en hel del från de tidigare.

Vad har du för snittförbrukning? Landsvägsförbrukning? Hur funkar den med växellådan, blir det några större "tapp" mellan växlarna?

Är det inga fler som äger en T6:a av nån modell?

Jag håller inte så noga koll på snittförbrukningen. Det jag vet är att den kan bli mycket hög om man utnyttjar motorn..som man gärna vill :D , men inte så farligt om man tar det lugnt. Körde i sommras 65 mil till skåne på snabba motorvägar och höll mig "en bit" över hastighetsbegränsningarna och hamnade på 0.9 för den sträckan. I stadstrafik kan det nog bli 1,5. Tung bil, fyrhjulsdrift och stor besinmotor har sitt pris.
Automatlådan är väl densamma som i din S80 v8 och fungerar bra tycker jag, har inte märkt något "tapp" direkt. I sportläge är den lite rappare.
/Haen
Hej!
Kostnader: Min V70 T6 (levererad maj 2008) drar ca 1 l/mil (skriver upp vid varje tankning). Jag kör mest motorväg eller större landsvägar. Så bensinkostnaden blir inte så farlig. Men värdeminskningen däremot är inget kul att tänka på.

Motor och växellåda: T6an är en trevlig bekantskap, tyst och smidig. Växellådan verkar fungera bra. Men jag har ofta svårt att avgöra vilken växel som är i. Så jag vet ju inte om det är "rätt" växlingspunkter. Det borde stå i displayen vilken växel som används i stället för bara D eller (någon enstaka gång) S. Om om man själv väljer växel står det ju 1-6. Kan man hoppas på mjukvaruuppgradering?

MrT6
MrT6 skrev:Hej!
Kostnader: Min V70 T6 (levererad maj 2008) drar ca 1 l/mil (skriver upp vid varje tankning). Jag kör mest motorväg eller större landsvägar. Så bensinkostnaden blir inte så farlig. Men värdeminskningen däremot är inget kul att tänka på.

Motor och växellåda: T6an är en trevlig bekantskap, tyst och smidig. Växellådan verkar fungera bra. Men jag har ofta svårt att avgöra vilken växel som är i. Så jag vet ju inte om det är "rätt" växlingspunkter. Det borde stå i displayen vilken växel som används i stället för bara D eller (någon enstaka gång) S. Om om man själv väljer växel står det ju 1-6. Kan man hoppas på mjukvaruuppgradering?

MrT6

Nej värdeminskningen är tråkig på Volvos s k premiumbilar. Volvohandlarna gör oftast inte mycket heller för att "lyfta" fram dessa bilar. Allt för ofta kan man se en 1-3 år gammal premiumbil stå inklämd mellan några äldre bilar eller så är dom allmänt undanskymda. Dom borde lyftas fram lite bättre i hallarna annars faller en stor del av känslan för dom. Men även marknadsföringen och reklamen för dessa premiumbilar är blygsam eller t o m obefintlig. Kul att du gillar din bil annars.

Anledningen till att jag funderar är att jag tidigare själv ägt 3 st T6:or, -99, -02, -05 och har nu två offerter från min handlare, en på en nya V8 igen, och den andra på en T6:a. Jag gillade mina tidigare T6:or enormt. Det som gör det mest intressant är att den är ca 90 000 kronor billigare och pengar är pengar. Men jag vill höra lite mer omdömen först innan jag vågar byta då S80 V8 utan tvekan är den absolut bästa bil jag ägt!

Är det bara 3 personer som kör/äger en T6:a?
Jag har en T6:a och är nöjd med prestanda och komfort. Jag har ingen erfarenhet av gamla T6, men jämfört med T5:an jag hade innan är T6 mycket vassare och skönare. 400 Nm från 1500 varv för T6 jämfört med 350 Nm från 3000 varv för T5 gör stor skillnad. Vad gäller bränsleförbrukningen så ligger T6 på samma nivå som min gamla T5(aut), och det tycker jag är ok med tanke på att bilen har högre vikt och fyrhjulsdrift. Min genomsnittsförbrukning ligger på 0.95 l/mil, (90 % landsvägskörning, 70 och 90 vägar).
En reflektion där jag inte har någon direkt jämförelse, jag kan tycka att min T6'a växlar ner lite snabbt ibland istället för att utnyttja vridmomentet som det ju finns gott om.

Om jag har sportläget i automaten så har jag ju "beställt" att den skall vara lite rappare, men i D så tycker jag att den kunde nyttja vridet lite mer, jag är nyfiken på om V8'an är lika snabb på nerväxlingar?

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]