Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har fått ett irriterande "knarrande" ljud i bakvagnen på bilen. Kör jag på ojämn väg, fartbula eller dylikt så knarrar det till. Det är liksom ett gnälligt knarrande ljud och låter mest från höger bak. Jag vill inte påstå att det låter mycket, bara vid låg fart och avstängd stereo så att säga. Men vad tusan kan det vara som låter?

Jag har använt en kofot som jag tryckt på länkarmar, bärarmar osv. De övre länkarmarna på båda sidorna (bussningarna) gav ifrån sig ett liknande ljud så jag bytte dessa. Dock kvarstår ljudet lustigt nog. Får ingenting annat att låta. Skulle det kunna vara krängningshämmarna bak som är dåliga? De känns inte glappa och det låter ingenting fastän jag river, sliter och trycker på dem. Fjäderfästet/fjädersätet kanske?

Jag utesluter bromsdetaljerna bak då allt är nytt och ljudet fanns där även med de äldre bromsdetaljerna.
av Kojje
Krängninghämmaren kan knarra lite ibland men kan ju även vara en stötdämpare får du fram ljudet om du står på utsidan och gungar bilen bak isf låt någon gunga och försök lyssna dig fram...
Användarvisningsbild
av Fisch
Hittade felet idag av en ren slump...

Det var domkraften i baljan som lät. Den sitter ju på väggen bredvid reservdäcket i ett fäste. Den hade lossant lite och gnällde något fruktansvärt!

Ett riktigt skitfel som jag inte hade en endaste tanke på. Det var en ren slump jag kom åt domkraften då jag skulle ha upp dragkroken som låg i reserväcket i baljan :lol: Nu låter det i alla fall inget mer...

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]