Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rüttner
Hej.

Jag tänkte försöka mig på att byta växellådsoljan på min v70-98 automat. Och jag undrar helt enkelt hur man enklast byter oljan steg för steg.
och vad d värsta som kan hända är när man gör detta själv.

tack på förhand

johan
Användarvisningsbild
av js1
Pettson, du som kan allt och lite till, Byts även oljan som finns i turbinen med den vedertagna sköljmetoden? Nån sa att det ENDA sättet att få ut oljan som finns i turbinen är att demontera den och tömma ur den? Jag vet inte i detalj hur lådan är uppbyggd så jag kan inte värdera det jag hört.
av *pettson*
ENDA sättet att få ur all olja är att göra som den korrekta beskrivningen säger. Att tappa ur det lilla som finns i tråget på lådan. Tappa i motsvarande mängd ny olja. Sen lossa oljereturen till kylaren för att använda den som avtappning. Starta, låta spruta ut i lämpligt kärl. OBS HA GENOMSKINLIG SLANG för att kunna se när det bubblar. När det bubblar stänger man av (sådär 15 sekunder eller nåt..).. fylla på... starta.. fylla på starta osv.. På så sätt får lådan upp fräsch olja som den pumpar upp och ut i lådan samtidigt som du släpper ut den dåliga oljan. Oljan har ingen chans att blanda sej..

Autmatlådeolja, byte AW 50-42LE

Obs! Endast ATF–olja som uppfyller kraven både för Dexron II E och Ford Mercon får användas. Se till att oljan inte kommer i kontakt med huden.

Förutsättningar
Byte av olja ska endast ske i något av följande fall:
-Då diagnosfunktionen har registrerat för hög oljetemperatur (felkod 2–3–5).
-Då oljan luktar bränd och är missfärgad utan att felkod registrerats. Till exempel vid hård och koncentrerad användning.
-För bilar i kontinuerlig taxitrafik och bilar som används för släpvagns– eller husvagnsdragning under större delen av körsträckan, ska byte ske vid en serviceintervall på 75 000 km.
Varning! Oljan kan vara mycket het om bilen nyligen körts. Undvik hudkontakt.

Avtappning
Ta bort skyddskåpan under motorn.
Ta bort oljepluggen och tappa ur oljan från växellådan.

Montering av oljeplugg
Sätt dit oljepluggen med en ny packning.
Moment: 40 Nm.
Sätt dit skyddskåpan.
Ta bort:
-Batteriet
-Batterihyllan

Lossa returslangen på kontrollsystemets kåpa.
Sätt dit en plastplugg på anslutningen i kåpan.
Sätt dit en genomskinlig plastslang på returslangens anslutning.
Placera ett uppsamlingskärl för olja under slangen.
Sätt provisoriskt dit batterihyllan och batteriet.

Påfyllning
Dra åt handbromsen och ställ växelväljaren i läge P. Fyll på ca 2 liter olja
Starta motorn och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Fyll på ca 2 liter olja.
Starta motorn igen och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Ta bort batteriet och batterihyllan. Ta bort slangen från anslutningen.
Sätt dit returslangen i växellådskåpan, batterihyllan och batteriet.

Fyll på ca 2 liter olja
Dra åt handbromsen
Starta motorn och låt den gå på tomgång, för växel– väljaren mellan de olika växellägena och stanna 4–5 sekunder i varje läge.

Ställ växelväljaren i läge P med motorn igång.
Vänta 2 minuter, kontrollera därefter oljenivån
Efterfyll vid behov. Växellådan rymmer 7,6 ±0,25 liter (MAX, MIN).
Stäng av motorn
Användarvisningsbild
av js1
OK, tackar för utförligt svar men det kan väl aldrig skada att byta ändå. Jag kör "normalt" 1000mil/år och bytte vid 7000mil. Nu har den gått 14000mil och jag tänkte skölja igen.
Har läst många trådar om det här och nånstans skrev du att om du fick råda så borde ALLA byta var 7500:e mil för att spara lådan och det "inbyggda" filtret.
(Hur f*n kan man göra en sån konstruktion)
av *pettson*
ja.. filtret är ju inte servicevänligt..

men ärligt varför ska man INTE byta oljan vart 7500:de?..
för polis, taxi, samt en del andra kontrakt gör det och dom har inga problem.

*För bilar i kontinuerlig taxitrafik och bilar som används för släpvagns– eller husvagnsdragning under större delen av körsträckan, ska byte ske vid en serviceintervall på 75 000 km.*
Användarvisningsbild
av js1
Fick inte loss hydraulslangen mot vxllådan :(
Trångt värre och tog i så jag höll på och skita på mig. Var inga problem sist jag sköljde.
Bilia har byt packboxar på veven sen dess, kan dom ha satt gängsäkring på kopplingen? Antar att dom hade loss den
när dom delade motor/vxl-låda. Fick fuska och skölja i övre anslutningen på kylaren.
Användarvisningsbild
av js1
Har retat mig på att jag inte fick loss slangkopplingen för returslangen från oljekylaren till vxl-lådan. Var ute ikväll igen och försökte men det går fan inte. Nippeln i lådan vill följa med runt.
Jag har inte kraft att hålla emot med en extra nyckel.
Nån erfaren meckare som har nåt knep att delge?
Kan man lossa hela nippeln från lådan och ta ur hela slangen så man kan lossa kopplingen efteråt när man har fritt svngrum så att säga. Är lite rädd bara att det ska lossna saker på insidan (smuts) som då faller ner i lådan.
Jag bytte olja dag och tänkte att det är bara och tömma och fylla på 7.6 liter men oljestickan visar långt över.
Är det inte så att den rymmer 7.6 och den ska då ha 7.6 eftersom jag tömt allt?

850 t5 -94 aut

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]