Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av böjjarn
Erico skrev:
böjjarn skrev:Har kollat senaste 70milens körning, då har den enligt vad som gått i tanken dragit 0.83, vilket är bra, men enl fräddatorn så ligger den nu på 0.92 och för ca 150 mil sedan på 0.96....(har gubbkört sista 100milerna).
Vad kan det vara för fel....kan ju inte vara bra om färddatorn har ett värde på nästan en deciliter mera än verklig förbrukning....... ??:-/
Har samma felvisning på min v70, visar 1/2 - 1 dl/mil för mycke. Bara konstatera att färdator suger, inget att lita på. :-(O)

Men är inte färddatorn ihoplänkad med all annan motorstyrning då? Tänkte om det kan vara skadligt i längden!!! Nån som har nån teori?
Användarvisningsbild
av jimDK
Det finns mycket skrivet om fel på färddatorn:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
ADAC har gjort ett test där 13 av 23 bilar visade mer än 5% falskt.
kanske beräknas inte tomgång när bilen står stilla? men göra inte stor skillnad,så jag förstår inte det.
Det är varje fall inte särskilt Volvo-problem ;-)
Användarvisningsbild
av jimDK
böjjarn skrev:Men är inte färddatorn ihoplänkad med all annan motorstyrning då? Tänkte om det kan vara skadligt i längden!!! Nån som har nån teori?
lambda-sonden styrar forbränningen,reglera insprutningen så det är optimalt (tilsammans med ställning av spjäll och andra sensorer forstås), tror inte färddatorn har nogan effekt på det.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]