- tis 15 sep 2009, 15:30
Har haft en V70 2,5T aut -04 18000mil sedan juni i år. Den har hela tiden varit servad på Rejmes fram tills nu. Pedant som man är vill man ju ha 100% puts och koll på grejorna. Upptäckte i går att en av de 4 skruvarna som håller remskivan på vevaxeln saknas. (nr 19 i bilden)

Vid närmare inspektion såg jag att den var avdragen och halva skruven satt kvar. Förmodligen har klantarschlet som bytte kamremmen vid 16k lyckats med detta. :(
Jag har nu 3 alternativ:
1: Försöka borra ur skruven med en grispitt och montera en ny.
2: Åka till Rejmes och kräva att dom fixar det.
3: Strunta i det och köra vidare. Tror inte den saknade skruven påverkar funktionen, remskivan sitter ju även fast i vevaxeln med en kraftig mutter , möjligen skulle den saknade skruven kunna orsaka obalans i motorn.
Vad har ni för förslag???
Har även upptäckt flera småmissar som verkstadskillarna ställt till med vid tidigare servicar:
Locket till luftfiltret ej korrekt monterat, damask till handbroms ej korrekt monterad efter justering av handbroms, flera saknade snäpplås till paneler som tagits bort i samband med service.......etc....
Ge mig en bra anledning till att inte serva bilen själv i fortsättningen
Har tillgång till Vadis och båda tummarna på hyfsat rätt ställe.

Vid närmare inspektion såg jag att den var avdragen och halva skruven satt kvar. Förmodligen har klantarschlet som bytte kamremmen vid 16k lyckats med detta. :(
Jag har nu 3 alternativ:
1: Försöka borra ur skruven med en grispitt och montera en ny.
2: Åka till Rejmes och kräva att dom fixar det.
3: Strunta i det och köra vidare. Tror inte den saknade skruven påverkar funktionen, remskivan sitter ju även fast i vevaxeln med en kraftig mutter , möjligen skulle den saknade skruven kunna orsaka obalans i motorn.
Vad har ni för förslag???
Har även upptäckt flera småmissar som verkstadskillarna ställt till med vid tidigare servicar:
Locket till luftfiltret ej korrekt monterat, damask till handbroms ej korrekt monterad efter justering av handbroms, flera saknade snäpplås till paneler som tagits bort i samband med service.......etc....
Ge mig en bra anledning till att inte serva bilen själv i fortsättningen
Har tillgång till Vadis och båda tummarna på hyfsat rätt ställe.
Senast redigerad av 2 Tomisco, redigerad totalt 0 gång.
- By Gabriel