Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
Har haft en V70 2,5T aut -04 18000mil sedan juni i år. Den har hela tiden varit servad på Rejmes fram tills nu. Pedant som man är vill man ju ha 100% puts och koll på grejorna. Upptäckte i går att en av de 4 skruvarna som håller remskivan på vevaxeln saknas. (nr 19 i bilden)
Bild
Vid närmare inspektion såg jag att den var avdragen och halva skruven satt kvar. Förmodligen har klantarschlet som bytte kamremmen vid 16k lyckats med detta. :(
Jag har nu 3 alternativ:
1: Försöka borra ur skruven med en grispitt och montera en ny.
2: Åka till Rejmes och kräva att dom fixar det.
3: Strunta i det och köra vidare. Tror inte den saknade skruven påverkar funktionen, remskivan sitter ju även fast i vevaxeln med en kraftig mutter , möjligen skulle den saknade skruven kunna orsaka obalans i motorn.

Vad har ni för förslag???
Har även upptäckt flera småmissar som verkstadskillarna ställt till med vid tidigare servicar:
Locket till luftfiltret ej korrekt monterat, damask till handbroms ej korrekt monterad efter justering av handbroms, flera saknade snäpplås till paneler som tagits bort i samband med service.......etc....

Ge mig en bra anledning till att inte serva bilen själv i fortsättningen
Har tillgång till Vadis och båda tummarna på hyfsat rätt ställe.
Senast redigerad av 2 Tomisco, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av js1
Enda anledning är väl egentligen att man missar stämplarna i serviceboken som alla tjatar om och att man ev missar nån mjukvaruuppdatering.
Själv har servat min 96:a från dag 1. Har inga stämplar men allt är väl dokumenterat och de flesta kvitton finns samlade. Nu är den så gammal så jag tror stämplarna gör varken från eller till, bryr mig inte heller. Har man det minsta känsla för bilar syns det lång väg om bilen är välskött eller misskött.

Jag har t ex regelbundet byt bromsolja vartannat år och olja i automatlådan är också byt. Saker som inte görs på service annat än om man ber om det och hur många gör det om man inte är lite bilkunning?

Apropå din avdragna bult, det kan ju bli svårt att bevisa att Rejmes orsakat det. Dom kommer ju bara hävda sin oskuld och skylla på nån annan.
Ett alternativ är att svetsa på en mutter om bulten sticker tillräckligt långt ut och försöka skruva ur bulten. Risken för ev obalans tror jag är minimal.
Användarvisningsbild
av jimDK
Kanske, är det möjligt att ta bort remskivan och sedan agera på resten av skruven med en tång?
om inte den skruvas fast i trådar på remskivan? :???:
av Tomisco
jimDK skrev:Kanske, är det möjligt att ta bort remskivan och sedan agera på resten av skruven med en tång?
om inte den skruvas fast i trådar på remskivan? :???:
Skruven har gått av så pass långt in att den måste borras ur. Tror ni att den saknade skruven påverkar funktionen?
De 4 skruvarna dras ju mot drevet för kamremmen och den är påträdd med splines i vevaxeln. Det borde ju hålla ihop med 3 skruvar, tycker jag.

Det känns inte helt ok att lämna in bilen och låta någon klantskalle på Volvo borra ur skruven. Det kan ju resultera i ännu större skador än vad jag redan har. ??:-/
av to_ka
Jag har t ex regelbundet byt bromsolja vartannat år och olja i automatlådan är också byt. Saker som inte görs på service annat än om man ber om det och hur många gör det om man inte är lite bilkunning?
Bromsvätska brukar kollas vid varje service med ett mätinstrument som visar hur hög vattenhalten är. Och automatlådeolja byts enligt div intervaller på volvos olika servicar.
Sen pratar man med kunden ang pris på reparationer av ev anmärkningar man hittat på servicen. Så gör vi alltid där jag är ifrån i alla fall. :)

Men till huvudämnet, vill du inte serva bilen själv så kan du skaffa en personlig servicetekniker (om det finns på din verkstad) som är duktig och som du kan lita på, du kan ju även vara med när bilen servas om tid finnes.
Ang skruven så tror jag inte det är någon som helst fara att köra med, mer än att det är jävligt irriterande att veta att den är av.
Användarvisningsbild
av Erico
to_ka skrev:
Bromsvätska brukar kollas vid varje service med ett mätinstrument som visar hur hög vattenhalten är. Och automatlådeolja byts enligt div intervaller på volvos olika servicar.
Sen pratar man med kunden ang pris på reparationer av ev anmärkningar man hittat på servicen. Så gör vi alltid där jag är ifrån i alla fall. :)
Jag är ganska säker på att automatlådeolja endast byts på taxi och polisens bilar på servicen. Rätta mej om jag har fel ??:-/
Användarvisningsbild
av greeeken
Erico skrev:
to_ka skrev:
Jag är ganska säker på att automatlådeolja endast byts på taxi och polisens bilar på servicen. Rätta mej om jag har fel ??:-/

Finns inget att rätta då du har HELT rätt
Användarvisningsbild
av camaro69
Själv är bäste dräng, sa han som målade naglarna på vänsterhanden. :wink:

Har du fakturan på kamremsbytet? Har man tagit betalt för 4 nya bultar? Dom ska bytas i samband med att man lossar remskivan.

Har någon annan mek varit där efteråt? Typ verkstaden "Slägga och Spett"?
av to_ka
Erico skrev:
to_ka skrev:
Ja du hade rätt, det var fel av mej.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]