Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis haft bilen på 4-hjulsinställning och den drar lite åt höger ändå. När jag startar bilen rycker ratten lite lätt åt höger. Hade en 240 för länge sen där jag justerade servon så den inte drog snett. Nu undrar jag om det går att göra samma operation på en V70N -01 med 2,4 motorn, 140HK.
Inga glapp i styrleder eller annat, kollade det innan inställning, och jag tvivlar på att det är felaktigt utfört.
Däcken är inte heller snedslitna. Jag får helt enkelt hissa bilen och titta efter någon slags justering själv.
Jag har kört tre olika V70 som drar åt höger, min egen är en av dom.Årsmodell, 00 och två 01-er. Slump? Två fyrhjulsinställningar har gjorts på min, spelar ingen roll ifall det är 235/40/18 eller vinterdäcken. Jag har bett besiktningsmännen leta, böja och bända för att hitta ev glapp någonstans, de hittar inget.
Travolta skrev:Jag har kört tre olika V70 som drar åt höger, min egen är en av dom.Årsmodell, 00 och två 01-er. Slump? Två fyrhjulsinställningar har gjorts på min, spelar ingen roll ifall det är 235/40/18 eller vinterdäcken. Jag har bett besiktningsmännen leta, böja och bända för att hitta ev glapp någonstans, de hittar inget.
Märkligt.... Irriterande fel detta, måste få bukt med det snarast!
Låter kanske konstigt, men kolla även bakvagnen!
Jag böjde ett stag som går ut till varje bakdäck, sitter bakom navet och löper från mitten av bilen ner till däcken. Då ställde sig ratten snett och blev lite konstig att köra samt att den slet sönder alla däcken (nöte ner insidan av däcken) :oops:

Så här ser staget ut iallafall.
Bild
mackan_ skrev:Låter kanske konstigt, men kolla även bakvagnen!
Jag böjde ett stag som går ut till varje bakdäck, sitter bakom navet och löper från mitten av bilen ner till däcken. Då ställde sig ratten snett och blev lite konstig att köra samt att den slet sönder alla däcken (nöte ner insidan av däcken) :oops:

Så här ser staget ut iallafall.
Bild

japp.Du har helt rätt.Står bakvagnen fel så får man det felet att ratten står fel och att bilen drar.
hej
menade du att ratten rykte när du startade motorn?
isåfall ligger felet i styrventilen på servon. gör ett prov med framändan uphissad, och starta om, börjar ratten vandra är filet som du själv vidrörde i styrventilen. vet inte om det finns någon justering på den? men det bode någon som kan styrv- svara på.
isak
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]