Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej från Finland!

Jag har försökt hitta info om huruvida airbagen på S60, S80 och V70 har ändrat till dom yttre måtten, men det verkar inte finnas så mycket om det, och Bilia här i Finland visste ju inte, eller ville inte ta reda på.

Jag är intresserad av att byta min lite tunnare originalratt från en S80 T6 -01 till en som ser ut som på den här (större) bilden.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 7a5f8c.jpg

Jag ska hursomhelst låta klä om den, så om färgen skiljer gör det inget, men jag skulle vilja veta om bagen passar (bagen jag har ser ut som på den mindre bilden).

Tackar!

Jonas
Hejsan Jonas
ratt från större bild, finns redan från 2004 (jag har sådant på min 2004 V70).
Bara til info :-)
Jag har också en 2001 S80 och vill gerne ändra på ratten till nyare, så jag är också nyfiken på om det är möjligt.
I s60/v70 serien så ändrade de färg på ratten 03/04 hur denna ändring gjordes på s80 vet jag inte men färgen har ändrats någon gång på den med, elektroniken sitter ju fast i krockudden så den är det nog inga problem med, Men hur det är med storleken på korckudden vågar jag inte svara på men på den 3 ekrade ratten är det samma storlek 00-09 så det borde vara samma storlek..
Jag tänkte just det, att elektroniken är ju fast i själva bagen, så det borde inte vara ett problem. Bagen på dom nyare S80 och V70 har ju en lite annan design, men jättesvårt att avgöra om dom yttre måtten är lika.

Måste väl åka till nån bildemontering och be att få testa.
Jag bytte ratt till en från -05 samt airbagen, i min s80 från 99. Den nya airbagen hade 2 kontakter den gamla bara en, nyare modeller kan ju lösa airbagen i 2 steg. Jag anslöt den enda kabeln jag hade i rätt färgkodade anslutning på airbagen.

Äldre airbag (99-03) stämmer inte överens designmässigt med de nyare rattarna(04-07) det är mer än färgen som avviker testade först att behålla min gamla airbag men de stämde inte med vinklarna(se nederkanten på ratten) och var ute efter det nyare emblemet i rattcentrum, fick tag på en airbag från en beig 05a nästan gratis sen hade jag ett tomt "mitthölje" mörkgrå provexemplar från autoliv eller nått sånt. Det krävdes lite bändande med mejsel för att dra av den beiga "plasten" och få på den mörkgråa. Men nu sitter den där.

Den gamla airbagen passar rent tekniskt ihop med de nyare rattarna dock, ser bara inte helt bra ut...hade det så ett tag först men störde mig på det...

Den nyare ratten är mkt skönare att hålla, lite mer att greppa:D
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]