Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Har en 855 glt 97 som tar mycket bemsin. Vid landsvägskörning tar den 1 liter milen, och det är ju rimligt. Men vid blandad körning drar det iväg till 1,5 liter milen. Och det tycker jag är orimligt mycket. Jag kommer c:a 12 mil på 20 liter. Vad kan det bro på? Finns det några typiska fel som gör att bensinåtgången är så hög?

Tacksam för svar eftersom plånboken blir allt tunnare.
av *pettson*
Det är ju ingen som egentligen kan säga vad blandad körning är och vad din bensinkonsumtion ska vara. Blandad körning i 70 tar mindre bensin än blandad körning i 80. Blandad körning i 50 tar mera bensin än i 70 tro det eller ej..
Har du fräscha tänddelar, bra bränsletryck samt fräscht luftfilter samt en kamrem som står där den ska så gör bilen vad den kan. Ingen av volvobilarna är snål egentligen. Det som rent teoretiskt går att göra är att byta till en fräsch lambdasond, den slits ju med tiden och blir mindre exakt. I praktiken är frågan om det gör nån nytta alls.
av Arnold
Du har rätt. Blandad körning är diffust. Jag menar att man kör omväxlande i stan och på 70 och 90-väg. Jag har inte haft bilen så länge. Men vad jag vet så är tändstiften nybytta. I övrigt vet jag inte i vilken kondition övriga tänddelar är. Motorn går väldigt jämt och fint. Totalt sätt tycker jag att den tar mycket bensin även om det är en Volvo. Hur kollar man om bränsletrycket är bra ? Kan det vara portarna i insugningsröret som inte öppnar och stänger som de ska?
av *pettson*
Arnold skrev:Du har rätt. Blandad körning är diffust. Jag menar att man kör omväxlande i stan och på 70 och 90-väg. Jag har inte haft bilen så länge. Men vad jag vet så är tändstiften nybytta. I övrigt vet jag inte i vilken kondition övriga tänddelar är. Motorn går väldigt jämt och fint. Totalt sätt tycker jag att den tar mycket bensin även om det är en Volvo. Hur kollar man om bränsletrycket är bra ? Kan det vara portarna i insugningsröret som inte öppnar och stänger som de ska?
Naturligtvis påverkar variabla insuget (om du har ett sånt) bränsleförbrukningen.
av *pettson*
Det var bara standard 92,93 sen tror jag att det fanns 94 för 95 vill jag minnas att det blev ett annat insug. Du ser det enkelt genom att sätta in handen under insuget (vacumklockan sitter där). Eller genom att kika mellan insugsrören. Har du variabelt har du också en manöverstång där.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]