Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Hej!
Har beställt nya bromsskivor och belägg bak till v70´n pga rost. Ja, ja, jag vet att jag måste bromsa hårt nån gång i veckan för att motverka det så det blir ändring på det nu. Jag hade även tänkt smörja upp oken när jag ändå är igång och min fråga är om man ska använda nån speciell olja när man smörjer under damasken till kolven så man inte förstör nån o-ring eller själva damasken och om kopparpasta är det bästa för ev. glidytor :?:
av Sukido
Kopparpasta på glidytor blir bra, men undvik 5-56, WD40 och liknande under gummidamaskerna. Det finns speciellt fett på tub för bromsdetaljer som inte angriper gummipackningar i bromssystemet. Kanske kan man smörja med vanlig bromsvätska? Någon som provat?
av VolvoNisse
Hej!

På CRC 5-56 burken står det i texten användningsområden: "Bil: tändningssystem, strömfördelare, batterihus, kablar, elmotorer, antenn, glidskenor, muttrar och bultar, kromytor, gummi och vinylytor".

5-56 kan användas och verkar inte angripa gummiytor, enl vad som står på burken, däremot vanlig motorolja angriper och förstör gummidelar helt och hållet.

En gång för länge sedan såg jag Bosse Bildoktorn bada en gummibussning i ATF (röd) olja, så den oljan angriper inte gummit.

Men jag håller med föregående, använd speciellt fett som inte angriper gummidetaljer.

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av Erico
Ok, då kanske man får användning för de 9 dl ATF olja man har kvar sedan 745án med strombergförgasare (var tvungen att fylla i förgasaren) man ägde för 16 år sedan :lol: . Tack för tipsen :-)-)
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]