Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Frågan kanske är ställd och besvarad, men vad gör vi "äldre" Volvoägare? Vi som inte har en FT motor utan 2.5T med bara 200 Hk? Jag ser att den motorn finns inte längre som ny S80, men att det finns 231 Hk 2.5T samt 231 Hk 2.5 FT... (F-n att man köpte bilen 1,5 år tidigare......) Är vi med -08 orna "dömda" till att köra med BSR eller finns det ett Polestar alternativ?
av AndS
Gå in på Polestars hemsida och markera dit intresse för den modellen, det verkar som att "intresset" får en uppdatering för en viss modell kan påverka utvecklingen.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
AndS:
Min modell fanns inte ens med i listan..... :cry: men jag har skickat ett mail till dem om detta så vi får se vad som händer....Tack för tipset.
Påverkar Polestaruppgraderingen service-intervaller eller serviceinnehåll någonting?

Om ni sitter med geartronic-lådor skulle jag i ert ställe lägga in oljebyten vid något läge - även om det (enligt Volvos tvivelaktiga bedömning) "inte behövs" överhuvudtaget.
av Ottoman
Nu har jag uppdaterat min och skillnaden är stor helt klart men trodde nog att skillnaden skulle vara större, hade förväntat mig lite mera tryck på högre varv, men är på det stora hela ritktigt nöjd. Tidigare lät det mer än vad det gick och nu på typiskt dieselvis går det snabbare än det låter :D

Dum fråga nu i efterhand men vad är Volvos manuella växellådor specade för, jag har för mig att det är 500nm??? Någon som har någon input?
av matsg
Hej,

Ni blir säkert besvikna på vad jag har att tillföra men jag har ju beställt en XC60 med mer eller mindre alla
tillägg man kan göra. Är intresserad av Polstar uppgradering.
Har idag en Hyundi Santa Fe med KCR Tuning som defenetivt ökar acceleration mm på ett positivt sätt (har
gjort ett flertal mätningar). Det går tyvärr inte att uppdatera den att passa till XC60.
Har en BMW 330Ci med Chiptuning, gjorde det när den var sprillans ny, så det är svårt att säga om det hjälpt.
Har också en Cittra C2a som är mappad och har både det ena och andra (det har även de andra bilarn) som
sportluftfilter K&N samt avgassystem. Det är en riktig raket "det låter så ialla fall". Placebo effekten är viktig.

Tillbaks till tråden, om man krockar med en KCR box inmonterad, den syns ju under motorhuven, vad säger då försäkringsbolaget? Vill inte ens veta svaret, får nog betala rullstolen själv.

Vet någon när XC60 (205Hk) kan väntas vara klar för uppdateringaen och i så fall hur mycket ger den.
av riha
micke011 skrev:Jag klockade också just och om man stoppar klockan på precis 100km/h så är det 8,0 men om man tar hänsyn till hastighetsmätarens antagna avvikelse 8-10km/h så är det snarare 8,8s. Och det finns nog anledning att tro att Polestar inte vill skriva ner sina egna uppgraderingar genom att lägga på 0,8 sekunder i onödan :wink:
Avvikelsen är 3km/h.
Testa det själv, montera en GPS i bilen och kontrollera hastigheten med den.

Det är 3 km/h fel på min XC70 liksom på Kaves XC70. Detta är nästintill oavsett vilken hastighet, förutom när man börjar närma sig 200km/h på mätaren, då slår den närmre 5 km/h fel istället.
av Twendor
Gratulerer til Polestar Racing med mesterskapet. :D
Gratulerer til Tommy Rustad, imponerende.
Volvo+Polestar= Best. :idea:
av CalleV70
AndS skrev:Men att räkna 0-100km/h är inte det intressanta för en dieselkärra i första hand. Den stora effekten för en 2,4D är 100Nm extra vridmoment till 450Nm. Accelerationen på 5an men framförallt 6an vid en omkörning förbättras, jag kan nu göra hyfsat snabba omkörningar utan nedväxling. Men även vid acceleration i stadskörning på låga varv från 1200-1300varv går mjukare och smidigare, och den låter även mjukare i motorgången när man gör det.
Prova gärna en 2,4D standard mot en 450Nm Polestar vid acceleration från t.ex. 90km/h och uppåt på 6an så märker man mycket stor skillnad.
Den stora effekten är vridmomentet!! Förmodar du menar fördel, inte effekt. För det andra är acceleration endast en fråga om effekt dvs med plattan i botten. Vridet i motorn har inget med acc att göra ( å andra sidan är vridmoment och effekt i förhållande till varandra). Effekt och utväxling ger din acceleration.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 24
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]