Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjell2
Hej.
Jag har en Volvo V70N-03 som har börjat dricka lite väl mycke bensin (1.1-1.3 l/m)Snackade med en kille som sa att det ska finnas två st spjäll som ska rengöras med jämna mellanrum och som brukar göras på servicen,Jag gör min service själva hos en verkstad och inte på volvo.Finns det nån som vet vilka spjäll det är han menar??

Tacksam för svar.

Kjell

PS.Jag har 140hk i motor 2,4 l
Användarvisningsbild
av greeeken
Kanske lambdan som börjar ge med sig.

Däcktryck? nån broms som ligger på?
Sen undrar jag när började rengöring av gasspjäll ingå i service??
av Kjell2
greeeken skrev:Kanske lambdan som börjar ge med sig.

Däcktryck? nån broms som ligger på?
Sen undrar jag när började rengöring av gasspjäll ingå i service??
Jag vet inte men det var vad han sa iallafall,Tyckte dock själv det lät lite skumt.
av Kjell2
jimDK skrev:Det kan vara gasreglering/gasspjället.
kolla t-stift, er dom nya?
Var sitter gasspjället då?
T-stiften är ca 4månader gamla.

Man ska kanske köra i en flaska injector cleaner i systemet för att se om det hjälper,Annars får jag väl köra in den till verkstad så dom kan köra diagnostik på den.
Användarvisningsbild
av jimDK
på V70 2004:
Spjället sitter på höger sida av insugnings-manifold när du står framför motorrummet.
passerar en tjock svart slang/pipa från luftfilter direkt till gas-spjäl.
spjället sitter med 4 bultar till manifold.
av böjjarn
Min V70n-01 har oxå börjat bra mycket soppa....Nyservad 14000mil. Rätt däcktryck, inga påliggande bromsar osv.
Gjorde själv rent gasspjället nyligen, men ingen skillnad på förbrukningen....tycker att bilen rycker lite ibland men annars är det ingen skillnad mot när den drog normalt (ca 0,85) Har dragit husvagn på slutet (ca 40 mil sedan)så har inget bra medelvärde, men den ligger nu på 0,98.....inte bra! info: har gasspjälet med vit ettikett på, har läst att de med gul är bättre, men tror ej att det är där felet ligger. Vad kan det vara? // Johan
Användarvisningsbild
av jimDK
greeken skrivat: Kanske lambdan
har du några felkoder? kolla med 2xread om du inte har en kod läsare.
rycker lite=> kanske Tstift?
är det oberoende av om du kör med AC?
av böjjarn
Har kollat senaste 70milens körning, då har den enligt vad som gått i tanken dragit 0.83, vilket är bra, men enl fräddatorn så ligger den nu på 0.92 och för ca 150 mil sedan på 0.96....(har gubbkört sista 100milerna).
Vad kan det vara för fel....kan ju inte vara bra om färddatorn har ett värde på nästan en deciliter mera än verklig förbrukning....... ??:-/
Användarvisningsbild
av Erico
böjjarn skrev:Har kollat senaste 70milens körning, då har den enligt vad som gått i tanken dragit 0.83, vilket är bra, men enl fräddatorn så ligger den nu på 0.92 och för ca 150 mil sedan på 0.96....(har gubbkört sista 100milerna).
Vad kan det vara för fel....kan ju inte vara bra om färddatorn har ett värde på nästan en deciliter mera än verklig förbrukning....... ??:-/
Har samma felvisning på min v70, visar 1/2 - 1 dl/mil för mycke. Bara konstatera att färdator suger, inget att lita på. :-(O)
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]