Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rampitsch
Kapar tråden lite, då den varit oanvänd ett bra tag, och jag har samma problem ;)

Har en 740 -90 med B230F-motorn i. I drygt en vecka har den helt plötsligt börja varva upp till mellan 1800-2100 v/min, i kanske 5-10 sekunder, innan den lägger sig på normal tomgång.

Har letat läckor med startspray, inget hittat.
Idag hade jag ned spjällen för rengöring och injustering, samt ny packning (av någon vidunderlig anledningen hade det lilla lokala volvo-ombudet 25st !!! hemma :shock: ).

Efter lite trixande verkar det som att den numer bara går upp till 1500v/min.

Hade en fundering om dålig jordning, att den varvar upp så för att generatorn ska komma igång ordentligt, kan det ligga något i detta?

I alla fall är det nu ytterligare en som famlar i mörkret.

Tacksam för tips.

MVH Rampitsch
Användarvisningsbild
av rampitsch
Lite sent, men har löst problemet!

Som Sparkz har sagt så många gånger.

Monterade för ett par dagar sedan bort tomgångsmotorn och rengjorde samt smörjde den, och se nu går 740:n lika fint som alltid, helt underbart!

Kan också nämna att jag har mekat med en 940:a, med samma symptom. Efter samma behandling på den fick jag dock ingen bättring, den betedde sig likadant. Löste dock det problemet också, genom att nolla databoxen (iom att släppa på batteri-kabeln i en kvart).

Hoppas någon kan vara hjälp av detta.

//Rampitsch

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]