Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
*nya Diesel upp till 5% högre motoreffekt och en minskad förbrukning på 2%. * Felmarginalen på en väldigt fin testbänk är ca 5%.. En motors interna skillnad beroende på väder och vind och diverse andra faktorer är ca 10% ytterligare.
Det går alltså inte att backa upp påståendet. Det kommer att sluta precis som för Shell när dom körde sin reklam om Vpower.
OM produkten stämt med vad dom angav i reklamen så vore det ju ide att komma till skott med bevisning. Shell valde att slippa böter och sluta sända sin vilseledande reklam.

*http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _1602.html*
Användarvisningsbild
av isak
hej
kanske ett steg närmare EU-diseln?
man kan ju alltid hoppas.har dom slutat kalla skiten för BIO diesel? har själv gjort samma iakttagelse i sommar,skall vara någon extratillsats i den.har inte tankat statol sista 2 åren sen jag upptäcte att de hade större inblandning av RME o kallade det för biodiesel,vilket jag såg först på kvittot. fast jag har ett statoilkort så undviker jag dom.
isak
Är det inte med Statoils "superdiesel" som med Shells 99-oktaniga bensin, den må vara innehållsmässigt förfinad men med en prislapp som vida överstiger den effekt man vinner med den?
Användarvisningsbild
av Brainy
Även preem gör ju reklam för samma sak.

Vet inte om man lättat på reglerna på svenska dieseln så den börjar närma sig den ute i Europa. Dock så gör ju preeem även reklam för att den ska vara miljövänligare än den de hade innan så jag vet inte riktigt hur dom fått ihop det... :???:
Kanske bara att lägre förbrukning = bättre för miljön trots att utsläppen blir smutsigare?
Användarvisningsbild
av isak
Brainy skrev:Även preem gör ju reklam för samma sak.

Vet inte om man lättat på reglerna på svenska dieseln så den börjar närma sig den ute i Europa. Dock så gör ju preeem även reklam för att den ska vara miljövänligare än den de hade innan så jag vet inte riktigt hur dom fått ihop det... :???:
Kanske bara att lägre förbrukning = bättre för miljön trots att utsläppen blir smutsigare?
har du belägg för att utsläppen blir skitigare med mindre förbrukning? jag får inte ihop det
isak
Användarvisningsbild
av Brainy
Till att börja med så var det rätt onödigt att citera mitt inlägg där ;)

För det andra så skrev jag väl inte att någonting var si eller så i mitt inlägg? Bara att jag inte fick ihop det?

Iaf, tidigare har det varit som så att den svenska s.k. miljödieseln har föranlett en högre förbrukning än den som t.ex. finns i tyskland som även klassats som smutsigare. Vet att någon av de större biltidningarna testade detta för några år sedan och fick en avsevärt lägre förbrukning på tyskdiesel (läs större skillnad än 2%).
Jag antar att det handlar om att ifall dieselutsläppen ska bli renare så måste någonting bort från dieseln och jag tror inte att detta finns där i "onödan". Så nu spekulerade jag i om man kommit på något revolutionerande eller om man bara räknar lite konstigt? Så jag har inga som helst belägg för att denna "nya" diesel skulle vara smutsigare än den gamla. De kanske har lyckats få den likvärdig som den gamla + att den ger en lägre förbrukning så skillnaden i slutändan blir bättre för miljön? Eller så är den både renare och drar mindre? Eller så är den 0.5% smutsigare men har en 2% lägre förbrukning så det i slutändan ändå blir bättre för miljön... ja ni fattar.

Jag är intresserad av hur det verkligen ligger till och hoppas att någon är insatt och kan svara på det :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av isak
ber om ursäkt, var inte min menig med mitt citat.
jag tror vi menar samma sak. miljön i diskussionen kan inte jag svara för heller vet bara att det kan skilja upp till 20% merförbrukning med våran skitdiesel som vi får betala dyrt för? smådislar har väl mindre betydelse än lastbilar där det blir stora merkostnader som tas ut av konsumenterna? skulle själv villa ha siffror i miljövinster på svergedieseln kontra EU dito kanske någon klimatfanatiker kan svara oss övriga?

isak

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]