NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Efter att ha ägt min 2.4i i några månader nu och insett vilken otroligt skön bil det är har jag nu fått upp ögonen för en exakt likadan fast en T5 motor i.

Det enda jag suckat lite över är förbrukningen i bilen men detta är väl ändå ofrånkomligt så det är bara att gilla läget.

Men till frågan.. om jag tar och köper mig en T5:a kommer jag att märka av en högre förbrukning eller kommer jag att ligga kvar på ungefär samma ?

Ni som äger T5:or.. slurpar dom mycket bränsle ?

Bilen i fråga är en V50 T5 -07:a.
av Lövet
T5orna drar mer i stadstrafik men på landsväg skiljer i stort sett ingenting.

Den kombination som jag har, fyrhjulsdrift, automat och T5 är dock ingen snåljåp. Det är stadstrafik som förstör eftersom den då gladeligen drar ungefär 1,4-1,5 liter milen. Snittet över alla mina tankningar är 1,08 lit/mil och då kör jag i stort sett enbart motorväg och stadstrafik, ingen landsvägskörning alls nästan.
andreas_lofgren skrev:Den kombination som jag har, fyrhjulsdrift, automat och T5 är dock ingen snåljåp. Det är stadstrafik som förstör eftersom den då gladeligen drar ungefär 1,4-1,5 liter milen..

Fast jag hade en V50 2,4 (140hk) automat ett par dagar förra året, en hyrbil. Den låg på ca 1,3l/mil i stadstrafik! Det är lika mycket som min C70N T5 (iofs manuell) MY09 gör! Då är ändå C70in ett par 100 kilo tyngre...
Användarvisningsbild
av opA
Tack för svaren =)

Jo, jag kollade på Volvos hemsida men är alltid bättre att fråga folk som har dessa bilar var min tanke ;)
av viktore
Vid "normal" körning kommer T5an, iallafall med manuell att vara snålare i såväl stads som landsvägstrafik.
Mina egna erfarenheter från T5 är att den är väldigt bränslesnål med manuell vxllåda. Högsta förbrukningen jag lyckats med är 1.05liter/milen och den tanken var både motorväg/stadstrafik och flera repor stripp 201m vilket säger en del om motorns effektivitet.
av menbj0
Jag körde en T5a Stockholm-Malmö för några år sedan precis innan jag köpte min 2.4i. Jag uppfattar att T5an var något snålare på denna sträcka trots aut. jmf. med min manuelt växlade 2.4i. Men i stadskörning är T5an säkert törstigare som flera här säger.
Användarvisningsbild
av Jayhawk
Ingen större skilland på förbrukningen vid normal körning,

skillnaden är marginel men enligt egen erfarenhet så drar 2,4i mindre. Har kör samma väg till jobbet med båda bilarna på en landsväg och 2,4i låg på ca 0,57 - 0,60 L/milen och T5an låg på 0,65-0,69+,

så alltså så länge du kör normalt så lär du inte märka någon skillnad men så fort du börjar gasa på lite så sticker det iväg ska du se :)
Användarvisningsbild
av opA
Jayhawk skrev:skillnaden är marginel men enligt egen erfarenhet så drar 2,4i mindre. Har kör samma väg till jobbet med båda bilarna på en landsväg och 2,4i låg på ca 0,57 - 0,60 L/milen och T5an låg på 0,65-0,69+,
En 2.4i som drar ~0,60 ?!

Min drar aldrig under 0,7 i princip.. speciellt inte på landsväg. Ligger hela tiden på runt 0,8-0,9 :|
Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]