Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

har fått problem med abs-systemet, både bromskretslampa och abs-lampan lyser. Misstänker att det kan vara en givare vid hjulet som gått sönder. Går det genom bilens felkodsystem att se var felet sitter?

Var kan jag för minste peng läsa ev felkoderna, har dåliga erfarenheter av bilia, byter gärna sakerna själv om jag bara vet vad som är trasigt.

Bor i stockholm..Bilen är en v40-98 1.8

Hälsningar Per
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Åk för i helvete inte till bilia.
jag gjorde en chansning och åkte dit helt obokat. tänkte att dom kanske skulle kunna göra det snabbt för 2-300. Visst kunde dom göra det, det var inga problem, tar ju bara några sekunder.
sagt och gjort, jag fick veta att det var fel på dsa:n (som var FEL, det var lambdasonden som var trasig. jävla puckon)

fick pappret på det och då gick vi till kassan..

avläsning av felkoder - 1150:-

tack tack!
jag har kvittot kvar som ett minne om jag skulle få för mig att gå tillbaka.
Kabeln i fråga är en grov röd som matar ABS-enheten. Den går från säkringsdosan, ner under kylet och upp igen på andra sidan. Tittar men på den är det en massa små hack i isoleringen, som om den har blivit matad mellan tandade hjul. Det gör att vatten kan komma in så kabeln ärgar av. Nu vet jag inte om problemet fanns på 98:or, har sett det på 96 och 97 iaf.
Men öppna upp härvan vid ABSenheten och ta en titt. Ser du en kabel med hack i så kan du ha problemet där. Stöst risk för ärg är det där den går under kylet, vatten rinner ju neråt...
Lossa fästena till kylaren och lyft upp den lite. Sen får du jobba underifrån. Oftast räcker det med att skarva i en ny bit där nere och så högt upp på sidorna man kommer åt. Använd krympslang och tejp så det blir tätt.
I västa fall blir det ny kabel hela vägen.
Ska ta mig en titt när jag får lite tid över. Är inte någon brådska för mig, ska besikta innan januari.

Uppskattar all den hjälp jag får. Kabelfel låter troligt.

Om det är kabelbrott räcker det då med att laga kabeln för att få systemet att fungera igen, eller måste man in i bilen med dator för att nolla felen?

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]