NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Vill göra en rättelse eftersom jag räknat fel på bensinåtgången i stadskörning. Efter att ha kontrollräknat bensinåtgången i stadskörning så skall det vara 1.27l/mil, INTE 1.07l/mil som jag nämnde förut :oops: (fingret slant väll på miniräknaren) :wink: Efter att ha kört bilen med högre lufttryck nu ett tag (3.0 fram och 2.8 bak) så tycker jag det känns bättre än det rekommenderade lufttrycket. Bilen känns stadigare och komforten är enligt mig mkt bra. Det som är ändrat är att förutom att bilen kändes svajig med lägre lufttryck, så kändes det också som om däcken "sögs fast" i asfalten på ett positivt sätt. Intrycket är nu att däcken släpper lättare från asfalten vid gaspådrag. Bilen spinner loss lättare. Kör en C70N T5 -08 med manuell växellåda så det finns ju kraft att få däcken att släppa, men intrycket är att det släpper mer nu med högre lufttryck. Då blir det också mer däckslitage som följd. Kommer att fortsätta ett tag till med högre lufttryck och göra en utvärdering längre fram.
Användarvisningsbild
av ThomasT
CabBO skrev:Det som är ändrat är att förutom att bilen kändes svajig med lägre lufttryck, så kändes det också som om däcken "sögs fast" i asfalten på ett positivt sätt. Intrycket är nu att däcken släpper lättare från asfalten vid gaspådrag. Bilen spinner loss lättare. Kör en C70N T5 -08 med manuell växellåda så det finns ju kraft att få däcken att släppa, men intrycket är att det släpper mer nu med högre lufttryck.
Det är precis detta som jag försökt att framhålla tidigare i tråden. Fästet blir sämre med för högt däckstryck, även om det känns stabilare.

.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Rakt fram kanske det släpper lite mer om det är dålig väg. Men när man svänger är det en jäkla skillnad. Kommer man t.ex lite för snabbt i en rondell så "kasar" den verkligen med framhjulen om man har lågt tryck.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Inledde ett lite experiment idag...

Tankade bilen och fyllde däcken till 3bar fram och 2.8bar bak.

Jag tänkte köra så en tank, för att se hur mycket det påverkar förbrukningen.

Direkta iaktagelser(kanske självklara):

Bättre styrrespons
Mer vibrationer från underlag
Högre vägljud

Jag har även klurat lite på ett mer avancerat test.

Men då behöver jag hitta en lämplig skidpad att köra på och så ska jag låna en Racelogic Performance Box så vi kan mäta upp väggreppet vid olika däckstryck.

.
Användarvisningsbild
av CabBO
Det låter intressant med dom tester du skall göra. Som sagt så finns det olika positiva egenskaper om man nu väljer lågt eller högt lufttryck i däcken. Det avgörs mycket på körsätt mm hur man vill ha det. Återkom när du vet lite mer om dina tester. Jag kör fortfarande med 3.0 fram och 2.8 bak.
av cyberlelle
andreas_lofgren skrev:
ThomasT skrev: Tror ni på fullaste allvar att man skulle rekomendera däckstryck som ger dåliga men bekväma vägegenskaper??!?
Naturligtvis rekommenderar de inget som är farligt men deras utgångspunkt ligger helt åt komforthållet. Bekväma bilar = glada journalister = sålda bilar. Nackdelen är att slitaget blir mycket större än det behöver vara samt att bilarna blir spårkänsliga. Detta elimineras genom att gå upp i däcktryck. 2,2 är som tidigare nämnt, åt skogen för lågt för 235/40-18.
Det tryck som står angivet i instruktionsboken är bara lägsta godkända trycket. Enligt min servicetekniker så rekommenderar volvo att bilarna ska levererar med ett högre däcktryck.
Användarvisningsbild
av StringerBell
cyberlelle skrev:
Det tryck som står angivet i instruktionsboken är bara lägsta godkända trycket. Enligt min servicetekniker så rekommenderar volvo att bilarna ska levererar med ett högre däcktryck.
Varför inte också ange ett HÖGSTA godkända tryck så får användaren själv avgöra vilken som passar? Då hade vi sluppit den här oändliga diskussionen kring däcktryck.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
StringerBell skrev:Varför inte också ange ett HÖGSTA godkända tryck så får användaren själv avgöra vilken som passar? Då hade vi sluppit den här oändliga diskussionen kring däcktryck.
Det står på sidan av däcken har jag för mig. Tror det är 4,2 eller nått....
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:
StringerBell skrev:Varför inte också ange ett HÖGSTA godkända tryck så får användaren själv avgöra vilken som passar? Då hade vi sluppit den här oändliga diskussionen kring däcktryck.
Det står på sidan av däcken har jag för mig. Tror det är 4,2 eller nått....
Max 3.5bar är det på de flesta fabrikat.

Men de finns de som har ända ner till 3bar(tex Pirelli P6000 som sitter orginal på många bilar).

Mao om ni pumpar dem med ett kalltryck på nästan 3bar så kommer ni när de blir varma åka med ett däckstryck som är högre än däckets maximala tillåtna tryck....

.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]