Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sundlof
Tjena, har köpt en V70 2,5 t -04 automat av min far. har gått 11500 och är välvårdad och fullservad.

Problemet jag har med den är att den ibland inte startar på första försöket, som tur är startar den alltid på andra.
Men innan har den bara dött förutom idag när den surade igång och dog, sen när jag startade om så surade den igång och gick sen rent. Detta retar mig, ska inte vara så på en modern bil!

Läste om en bifuel som hade något likande problem och då skrev någon att det kan vara batteriet, vet ju att farsan har råkat ladda ur den några gånger men då tycker jag att den inte borde starta andra gången.

Är det någon som har haft detta problemet och har en lösning eller är det bara verkstaden som gäller?

/patrik
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Prova att ladda upp batteriet ordentligt, kolla även att batterisyran är precis ovan plattorna, fyll på med vatten i så fall. Tycker dock att det låter som om pumpen inte får bränsle eller riktigt orkar pumpa fram. Kolla bränslefiltret.
av sundlof
Ska ta och ladda batteriet inatt, se om det löser det.

Kom på en sak till, ibland när jag startar bilen så rusar varvräknare upp till ca 4000 innan den har startat, annars vaknar inte varvräknare till förrän motorn har tänt. Kan det ha något samband med startsvårigheterna?

/Patrik
av Waller82
Samme problem med 2,0 t. Den kan virke som min reagerer på temperatur-forskjeller(skillnader). Ved 5 til 0 grader, litt bløtt... forbanna irriterende! Har laddet batteriet, men det er en feil som Volvo ikke finner løsning på.
av sundlof
Nu har bilen varit inne på verkstad. Bilen gav felkod på startspärren, var väl glapp i den och därför kunde den ibland klippa tändningen direkt efter start.

Dom hade ingen ny hemma så jag fick en beg. för halva priset. Hoppas det löste problemet.

Patrik
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]