Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvoiten81 skrev:Blev en D5 aut -05 163hk. Riktigt trevlig motor och förbrukningen ser bra ut än så länge. Återkommer med exakt förb. när jag har mer underlag. Tack för alla svar!
Bra val om du vill ha automat och ändå åka riktigt snålt.

Motorn D5 -185 -06 partikelfilter drar minimalt mer än den "gamla" 163 hk utan partikelfilter. Så med manuell låda går den lika snålt som gamla 163 hk.

Däremot är geartronic lådan från och med -06 super-sportigt proggad och tokvarvar motorn vilket får följden att förbrukningen skenar. Den lådan du har i -05 varvar motorn mycket mera sparsamt vilket ger riktgt låg förbrukning.
av volvoiten81
Första dagens pendlande visar MYCKET goda siffror i snittförbrukning landsväg: 130km/h=0,57l. 110km/h=0,52l. 90km/h=0,44l

Klart bättre än väntat.. de snåla "minidieslarna" kan slänga sig i väggen 8)
av v70diesel06
Svar till dieselmagnus o Strand.Min hänvisning till "småpojkar" är till dom som är små på jorden.Finns alltid dom som måste visa att -här finns kraft.Relaterar till mitt yrke,möter dagligen så kallade trailerdragare inom lastbilskåren som vill visa upp att dom minsan har senaste volvon på 660hk el nya 700hk,och dom drar runt på "bara"totalvikten 45 ton.Ser väldigt sällan samma propaganda från oss som kör bil+släp, men men vi drar ju bara 60 ton.
Kan säga att mina 420hk räcker väldigt bra till 60 ton.Det har blivit lika mycket hysteri om hk som om svininflänsan.Men det kommer aldrig gasglada "svensson" i trafiken att förstå.
av S.t.r.a.n.D
v70diesel06: Du har en poäng där men jag tror fortfarande inte man köper en 2,4D för att skryta om att här finns det kraft m.m. Då finns det ju mycket annat som är värre.
Och självklart räcker det med en original bil för att dra runt på t.ex. en husvagn men många vill ändå ha en bil som inte kräver evigheter att accelerera upp med tungt lass plus att en starkare bil behöver ju inte jobba och slita lika mycket om man har tugnt på draget.

Bara för att ge ett exampel (och inte med Volvo-bilar tyvärr).
En kompis har en Audi A4 2.0 TDI och hans far har en 3.0 TDI. Vid laglig landsvägskörning (90-110kmh) ligger givetvis 2.0an lägre än 3.0an. Men när de hänger på ett tugnt släp (800-1000kg) så ändras förutsättningarna och 3.0an går billigare.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
volvoiten81 skrev:Första dagens pendlande visar MYCKET goda siffror i snittförbrukning landsväg: 130km/h=0,57l. 110km/h=0,52l. 90km/h=0,44l

Klart bättre än väntat.. de snåla "minidieslarna" kan slänga sig i väggen 8)
Tro dock inte för mycket på dessa siffror då en diesels färddator visar ganska fel. Lägg på drygt 1dl/mil men det är ju bra ändå. Jag ligger på 0,58l/mil till 0,64l/mil pendling 95% landsväg.

När jag var nere i europa så kom jag högst upp i 0,74l/mil och då var det mycket stadskörning, kanske 2h samt resten autobahn i ca 160km/h. Så du lär bli nöjd med förbrukningen och helst när du hänger på ett tyngre släp.

Lycka till med den nya bilen. Se till att serva automatlådan (spola lådan). Du kommer ha en driftsäker bil. Dock vill jag ge dig ett råd. Det är två tankar på bilen med en ejektorpump som pumpar över ifrån den ena tanken till den andra när det blir lite där eftersom pumpen sitter där. Jag gjorde misstaget att komma ner på reserven med motorstop eftersom den kommit skit i pumpen. Så mitt råd är att tanka när du har en pinne kvar innan reserven.
Användarvisningsbild
av isak
hej
de flesta i min värld såväl privata personbilar till tungdragare chippar inte sina fordon för effektens skull utan det förbättrade vridmomentet varav bättre bränslekonomi.
isak
av Cedrix
Har en 04:as D5 manuell, om jag kör lagligt (90km/h) till och från jobbet 37km enkel väg drar min ca 0,55 l/mil, men jag blir besviken på förbrukningen när jag kör lite fortare, men det beror nog mest på att den varvar så mycket, tror nog att den 6 växlade lådan gör sitt för förbukningen i högre fart.

Tycker att volvos alla automat lådor vill varva aldeles för mycket. Växlar ner för minsta lilla gaspådrag och utnyttjar inte alls motorns vrid. Med rejält ökad soppaförbrukning som följd. (sedan är jag anti alla automatlådor, tycker man tappar hela körglädjen med dem)

Har själv satt in en KCR box, och märker stor skillnad i förbukning när jag drar släp/husvagn.
av volvoiten81
Ska bli riktigt intressant vid nästa tankning och se den verkliga förbrukningen. För antingen ljuger min mätare eller så har kommit över en extra snål V70 :lol: Återkommer med besked...
av Larzan
dieselmagnus skrev:Du kör ju inte optimalt eftersom det tar en stund för dieselmaskinen att bli varm men helt ok förbrukning. Är bilen ny din?
Nä, har nu rullat 7700mil.

Vill minnas att jag har läst någonstans på forumet att dieslar kräver några tusen mils inkörning innan förbrukningen sjunker.
Kan ju vara så...
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]