Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
Vad betyder det när Servicelampan tänds? Måste jag genast på service eller säger den bara att jag bör göra en service inom den närmsta framtiden?

MVH

Nils
av nevyn
Servicelampan är ju bara en påminnelse. Du håller väl reda på när du ska serva den?
Användarvisningsbild
av mane
En lite påminnelse på att:

1: Det var 365dagar sedan du senast hade bilen på service
eller
2: bilen har gått 2000mil sedan den senast var på service
eller:
3: Motorn har gått X (kommer inte på hur många) antal timmar sedan förra servicen. Gäller väl nästa enbart de som ofta står i köer.

om något av ovanstående inträffar så tänds lampan när du starta bilen, men den slocknar efter ca. 30sek.
Användarvisningsbild
av CarMan
mane skrev:En lite påminnelse på att:

1: Det var 365dagar sedan du senast hade bilen på service
eller
2: bilen har gått 2000mil sedan den senast var på service
eller:
3: Motorn har gått X (kommer inte på hur många) antal timmar sedan förra servicen. Gäller väl nästa enbart de som ofta står i köer.

om något av ovanstående inträffar så tänds lampan när du starta bilen, men den slocknar efter ca. 30sek.
750 mtortimmar
av angrah
Okej, men nu när lampan är tänd. Hur länge kan man vänta innan den bör vara servad?
Användarvisningsbild
av greeeken
angrah skrev:Okej, men nu när lampan är tänd. Hur länge kan man vänta innan den bör vara servad?
Min tändes på 7600 o jag servade min bil på 8800 mil
bilen gick som en klocka o gör det än
Användarvisningsbild
av DJ
angrah skrev:Okej, men nu när lampan är tänd. Hur länge kan man vänta innan den bör vara servad?
När servades den sist?

Ett par hundra mil eller ett par månader hit eller dit spelar ingen större roll.
av Perra N
Det viktigaste är att bilen blir servad regelbundet. Är det en turbo, brukar jag rekommendera oljebyten mellan 1000-1500 mil om man inte vill ha problem med turbon osv.
Varför ska man köra med lampan tänd i 800 mil?? Är den inte säkrast att serva den så snart som möjligt? Ett oljebyte (som är det viktigaste för att få bilen att hålla i många mil/år) kostar på en 5 cyl med Mobil 1 650:-.
Användarvisningsbild
av greeeken
Nr 1 för att ingen verkstad hade tid
nr 2 jag behövde bilen
av Teemu
en finess osm jag har i Renaulten är att jag kan via färddatorn se hur långt (i km) det är kvar till nästa service, då kan man kanske planera in en service lite bättre.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]