Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
vet vi diskutarede detta tidigare.Har samma ljud på min V70. Det är drivknutens anliggnings yta mot lagret (tror jag *pettson* beskrev det som)
. det rör sig lite /glappar i splinsen. man får limma om axlarna eller så skulle det fungera med kopparpasta ....
annans att jag ej hittar tråden :( ska söka vidare.
av *pettson*
akesson6 skrev:Vid pådrag samt avdrag av gas kvittrar det till snabbt.
v70 2,4 -00.
alltså.. pratar vi om att det låter i kupen eller att det låter om du kör med öppet fönster i låg fart =?
av *pettson*
Grammse skrev:vet vi diskutarede detta tidigare.Har samma ljud på min V70. Det är drivknutens anliggnings yta mot lagret (tror jag *pettson* beskrev det som)
. det rör sig lite /glappar i splinsen. man får limma om axlarna eller så skulle det fungera med kopparpasta ....
annans att jag ej hittar tråden :( ska söka vidare.
Det du tänker på låter oftast som ett klickande ljud. Står du stilla och ska åka iväg säger det :klick* högt och tydligt.. Släpper du av låter det likaså *klick*
Precis som du säger så är det då till att antingen limma fast splinesen på drivknuten som låter (limma på splinen så den blir stum i hjullagerhubben) eller så lägger man lite kopparfett på lagrets baksida och blir av med missljudet bara..
av Raggero
Jag har på min v70-00 samma problem med kvittrande/klickande ljud höger fram när man kör iväg eller släpper av på gasen.
Trodde problemet låg i själva drivknuten drivknuten men så tycks det ju inte vara.
Pettson skriver ju att man skall limma om splinsen eller lägga kopparpasta på framhjulslagretsbaksida.
Vad exkat är det man skall smörja in med kopparpasta.? Hur mycket måste man lossa för att få in pastan vad den nu skall vara.
Kan man lossa centrumbulten och på något vis trycka in kopparpasta den vägen?
av *pettson*
För att smörja så måste navet och drivknuten skiljas åt. Det är anliggningsytan på knuten som är mot navet som det klickar ifrån.
Alltså om du kikar på en drivknut och följer splinesen ända in längs tappen så kommer du så småningom till en yta som är 90grader mot splinesen. DEN ytan ska smörjas.
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Jag har lika fenomen på min V70 med "kvitter" vid gaspådrag samt när jag släpper gasen etc. :roll: "Kvittret" stör mig inte nämnvärt men har alltid undrat vad det är för något och nu har jag också fått svar även om jag inte fattar riktigt hur det skall åtgärdas. Gör det något om jag låter det "kvittra" vidare eller måste det åtgärdas :?:

/Micke, V70 AWD -00
av *pettson*
Datorskrotarn skrev:Jag har lika fenomen på min V70 med "kvitter" vid gaspådrag samt när jag släpper gasen etc. :roll: "Kvittret" stör mig inte nämnvärt men har alltid undrat vad det är för något och nu har jag också fått svar även om jag inte fattar riktigt hur det skall åtgärdas. Gör det något om jag låter det "kvittra" vidare eller måste det åtgärdas :?:

/Micke, V70 AWD -00
Låt det kvittra..
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]