Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
Läste i en annan tråd om att gastankarna i en Bi-Fuel samlar på sig olja från kompressorerna som trycker i gasen vid tankning.

Vid vilken service rensas tankarna?

Hur stora oljemängder kan det röra sig om?
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:Läste i en annan tråd om att gastankarna i en Bi-Fuel samlar på sig olja från kompressorerna som trycker i gasen vid tankning.

Vid vilken service rensas tankarna?

Hur stora oljemängder kan det röra sig om?
detta ingår inte i nån service alls.
därimot töms filtret vid varje service.

om dun tankmack har bra kompresorer får du ingen olja i tankarna.

om du får mycke olja i tankarna kan du får körbarhets störningar.
Användarvisningsbild
av 58
Vi har haft stora driftstörningar på dom tidiga Bi-fuel bilarna (från -02) det har bråkats mycket om detta, Volvo skyller på svensk biogas och tvärtom. Volvo trodde detta berodde på att pumparna fick med sig kompressorolja ner i tankarna på bilen vilket i sin tur kleggade igen vissa ventiler i systemet som i sin tur gör att bilen tjuvstannar rätt som det är.Man rengjorde alla tankar från olja och det rörde sig väl om nån deciliter olja man tappade ur, detta hjälpte i vissa fall och i andra inte alls, man tror nu att man har kommit på var felet ligger och man tar nu in bilar från -03 och gör nån åtgärd som jag är osäker på vad den innefattar.Jag har dock haft tur och mina bilar har gått klockrent från början,däremot har jag jobbarkompisar som hat ruskiga problem med vissa bilar som inte har gått att köra på gas överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Vi har haft stora driftstörningar på dom tidiga Bi-fuel bilarna (från -02) det har bråkats mycket om detta, Volvo skyller på svensk biogas och tvärtom. Volvo trodde detta berodde på att pumparna fick med sig kompressorolja ner i tankarna på bilen vilket i sin tur kleggade igen vissa ventiler i systemet som i sin tur gör att bilen tjuvstannar rätt som det är.Man rengjorde alla tankar från olja och det rörde sig väl om nån deciliter olja man tappade ur, detta hjälpte i vissa fall och i andra inte alls, man tror nu att man har kommit på var felet ligger och man tar nu in bilar från -03 och gör nån åtgärd som jag är osäker på vad den innefattar.Jag har dock haft tur och mina bilar har gått klockrent från början,däremot har jag jobbarkompisar som hat ruskiga problem med vissa bilar som inte har gått att köra på gas överhuvudtaget.
Snackar vi 02:or så har man haft fel på en tryck klocka & en tryck givare, samt sotigt spjällhus & ny mjukvara så går dom klockrent.

men olja i tankarna gör att man får driftstörningar, så är det bara !

Vi har en relativt ny gasmack hoss oss o biler som går enbart här , har aldrig problem o de är inte en droppe olja i smutsfiltret på servicarna.
men bilar sompendlar & tankar på andra mackar har ofta mycke olja & klagar på små driftstörningar som uppkomer sporadiskt ibland
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:
58 skrev:Vi har haft stora driftstörningar på dom tidiga Bi-fuel bilarna (från -02) det har bråkats mycket om detta, Volvo skyller på svensk biogas och tvärtom. Volvo trodde detta berodde på att pumparna fick med sig kompressorolja ner i tankarna på bilen vilket i sin tur kleggade igen vissa ventiler i systemet som i sin tur gör att bilen tjuvstannar rätt som det är.Man rengjorde alla tankar från olja och det rörde sig väl om nån deciliter olja man tappade ur, detta hjälpte i vissa fall och i andra inte alls, man tror nu att man har kommit på var felet ligger och man tar nu in bilar från -03 och gör nån åtgärd som jag är osäker på vad den innefattar.Jag har dock haft tur och mina bilar har gått klockrent från början,däremot har jag jobbarkompisar som hat ruskiga problem med vissa bilar som inte har gått att köra på gas överhuvudtaget.
Snackar vi 02:or så har man haft fel på en tryck klocka & en tryck givare, samt sotigt spjällhus & ny mjukvara så går dom klockrent.

Vi har en relativt ny gasmack hoss oss o biler som går enbart här , har aldrig problem o de är inte en droppe olja i smutsfiltret på servicarna.
men bilar sompendlar & tankar på andra mackar har ofta mycke olja & klagar på små driftstörningar som uppkomer sporadiskt ibland
Man kunde önska att det var så enkelt men vi har bytt dessa klockor och givare och det har inte hjälpt på alla bilar så alla har kliat sig i huvet och undrat var felen ligger, i Linköping så finns det 4 pumpar coh våra bilar tankas enbart där.Sotigt spjällhus har varit ett problem och som du säger har bilarna gått bra efter rengöring, men vissa bilar har ÄNDÅ inte gått så det är heller inte hela lösningen. Ännu ett bekymmer man haft är skurna topplock som kommer runt 25000 mil, ibland tidigare, vi hade en bil som skar efter 12000 mil.Detta händer så vitt jag vet enbart biogasbilarna och är en svindyr historia för dom vars garantier gått ut, volvo har iofs som goodwill stått för materialet men arbetet kostar nånstans runt 10-15000:-
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
CarMan skrev:

Man kunde önska att det var så enkelt men vi har bytt dessa klockor och givare och det har inte hjälpt på alla bilar så alla har kliat sig i huvet och undrat var felen ligger, i Linköping så finns det 4 pumpar coh våra bilar tankas enbart där.Sotigt spjällhus har varit ett problem och som du säger har bilarna gått bra efter rengöring, men vissa bilar har ÄNDÅ inte gått så det är heller inte hela lösningen. Ännu ett bekymmer man haft är skurna topplock som kommer runt 25000 mil, ibland tidigare, vi hade en bil som skar efter 12000 mil.Detta händer så vitt jag vet enbart biogasbilarna och är en svindyr historia för dom vars garantier gått ut, volvo har iofs som goodwill stått för materialet men arbetet kostar nånstans runt 10-15000:-
dom bilar jag har haft problem med är just dom som ibland tankar i Norrköping & linköping :?:
Användarvisningsbild
av 58
Du får gärna utveckla det där lite CarMan,vad jag hört så ska detta vara ett rikstäckande problem, men som sagt var -teorierna är många, skulle vara intressant att höra vad du tror.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Du får gärna utveckla det där lite CarMan,vad jag hört så ska detta vara ett rikstäckande problem, men som sagt var -teorierna är många, skulle vara intressant att höra vad du tror.
Mycke möjligt att det är rikstäckande, men dom bilar som bara går på våran ort har inga problem (det fans problem innan volvos upgradering med tryck klocka & tryck givare utfördes)
men nu går alla bilar felfritt, med undan tag på nån enstaka som pendlar med sin bil & då tankar i trakten runt linköping & norrköping.
En av dessa kunder har också varit i kontakt med andra Bi-ful åkare i linköping & dom säger att bilarna alltid strular (har driftstörningar, kan får motorstopp, när man stannar vid en korsning)

Har en taxi som gått mycke i Eskilstuna, men går en hel del här nu & den har ockås en del problem & har alltid mycke olja i filtret.
av Frigge
Är det inte så att det skiljer mellan Naturgas o Biogas ?
I Östergötland finns bara biogas o ingen Naturgas.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av 58
Jo det är sant, här finns bara biogas, det konstiga är ju att alla bilar är likadana och tankas på samma mackar, ändå så går en del klockrent utan några som helst problem medan andra är hopplösa och inget volvo gör hjälper, man har bytt ALLT i vissa bilar och så går dom ett tag och sen börjas det igen, det känns som ett lotteri att köpa Bi-fuel.En egen teori jag har är att bilar som körs lugnare har mindre problem, min förra -02a och min nuvarande -05a har gått kanon bortsett från lite småskit och jag kör ganska lungt och sansat, men tyvärr stämmer inte den teorin fullt ut heller då jag har jobbarkompisar som jag vet kör lika lungt som mig men ändå haft problem.Jag vet dock att problemen verkar vara större här men vi har pratat med taxibolag i stockholm och göteborg och problemen finns även där fast i mindre omfattning.

Enligt EU ska Sverige återställa v&arin[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]