Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår inte vad ni tjafsar om. Antingen väljer man Polestar och får en respektabel effektökning utan att bränsleprestandan blir rejält lidande, samt att allting var som innan, du kan glatt åka runt och veta att om du smäller eller någonting brakar på din nya Volvo så fixar det sig med försäkring/garanti.

Eller så åker du BSR och får ut mer effekt, men å andra sidan blir det en lite större nota om någonting skulle hända, t.ex. motorproblem.
av AndS
andreas_lofgren skrev:
Jocke67 skrev: Detta papper har inte BSR och detta innebär att du kör runt med en bil som kan bli underkänd i samband med besiktning. Samt om vid olycka kan bevisas av försäkringsbolaget kan ge dig ingen rep eller att det kostar mkt mer, tyvärr.
Finns inte en chans i världen att bilprovningen underkänner en BSR trimning. De har ingen möjlighet att överhuvudtaget upptäcka det. Dessutom kan man med PPC koppla ur chippningen när som helst, det kan du inte med Polestar.

Angående försäkringen så har du rätt. Men det måste bevisas att det är just effektökningen som orsakat olyckan och det har inte försäkringsbolagen lyckats med särskilt ofta. Det går nämligen alldeles utmärkt att köra för fort även med originalprogramvaran. Varför skulle då olyckan bero på chippet? Det har inte försäkringsbolaget något svar på och därför förlorar de.

Däremot maskinskadan finns det flera exempel på där försäkringsbolaget vägrat ersättning pga chippning och även vunnit i tingsrätt.
Varför vill man koppla ur uppgraderingen när den supportas av Volvo och dessutom går att reg.besikta?
Nu gissar jag lite. Visst sjutton är den uppgradering som görs ett originalprogram som Volvo själva justerat för lite högre effekt och vridmoment, men det vill inte sälja den under eget varumärke därför väljer man tävlingsverksamheten under Polestars. Varför skulle annars Volvo Cars ta fram ett besiktningsintyg och nya motorbeteckningar? Så varför välja BSR när man kan få Volvo original och utifrån 80mil i helgen så räcker ett vrid på 450Nm och 205Hk (PolestarD5 för den är ju inte längre 2,4D eller vanlig D5) för mig. Och vill man snålköra den så drar den lika mycket som tidigare, testade att köra de sista 20milen landsväg hem genom att hålla 95-100km/h och lite omkörningar, den stannade då på 0,61milen.
av Lövet
AndS skrev: Varför vill man koppla ur uppgraderingen när den supportas av Volvo och dessutom går att reg.besikta?
Naturligtvis behöver man inte koppla ur en Polestaruppgradering. Det var ett svar på argumentet att Polestar skulle vara helt överlägset BSR bara för att man kommer igenom besiktningen med det. Eftersom en BSR PPC uppgradering kan tas ur inför en besiktning så är det alltså ingen skillnad på den fronten.
av AndS
Ytterligare en fundering kring uppdatering. I mitt fall så har jag enbart framhjulsdrift och min känsla är att Polestars uppgradering är ungefär vad den klarar då det märks ordentligt nu att den vill "räta" upp ratten om man får full drag t.ex. när man viker ut för en omkörning. Iochförsig så brukar man bli van och anpassa sin körstil.
Men detta är väl nackdelen när man börjar få höga vridmoment på framhjulsdrivna bilar.
Däremot om man har en AWD så kanske denna tendens minskar och bilen klarar effekten bättre.
En annan fundering, vilken modell har man nu 2,4D eller D5? För det enda som skiljer dessa modeller är ju motoreffekten om det gäller 08/09 modeller.
Användarvisningsbild
av Jocke67
andreas_lofgren skrev:
AndS skrev: Varför vill man koppla ur uppgraderingen när den supportas av Volvo och dessutom går att reg.besikta?
Naturligtvis behöver man inte koppla ur en Polestaruppgradering. Det var ett svar på argumentet att Polestar skulle vara helt överlägset BSR bara för att man kommer igenom besiktningen med det. Eftersom en BSR PPC uppgradering kan tas ur inför en besiktning så är det alltså ingen skillnad på den fronten.

Det är ingen som har påstått att det ena eller det andra är överlägset något. Utan syftet med diskussionen var att vilket man kan känna sig mest trygg av.
Sen kan jag tycka det är tråkigt att någon som Hisingspansar tycker det är tjafs. Ett forum är väl till för att ge olika syn på saker utan att det är ristat i sten.
Dessutom att komma igenom besiktning är inga problem när man nyttjar Polestar.

Lycka till, så kvittar det vad man använder bara man känner sig trygg i det.
av ztaffans
nisi skrev:Frågan har ställts tidigare, så här kommer ett svar:

Verkar gå bra. Jag klockade det till 8 sekunder blankt till 100 km/h vilket ju är 8 tiondelar snabbare än Polestar lovar att automaten skall göra.
Undrar hur mycket effekt de törs (med Volvos medgivande) ta ur nya D5:an?
Användarvisningsbild
av micke011
Jag klockade också just och om man stoppar klockan på precis 100km/h så är det 8,0 men om man tar hänsyn till hastighetsmätarens antagna avvikelse 8-10km/h så är det snarare 8,8s. Och det finns nog anledning att tro att Polestar inte vill skriva ner sina egna uppgraderingar genom att lägga på 0,8 sekunder i onödan :wink:
av AndS
Men att räkna 0-100km/h är inte det intressanta för en dieselkärra i första hand. Den stora effekten för en 2,4D är 100Nm extra vridmoment till 450Nm. Accelerationen på 5an men framförallt 6an vid en omkörning förbättras, jag kan nu göra hyfsat snabba omkörningar utan nedväxling. Men även vid acceleration i stadskörning på låga varv från 1200-1300varv går mjukare och smidigare, och den låter även mjukare i motorgången när man gör det.
Prova gärna en 2,4D standard mot en 450Nm Polestar vid acceleration från t.ex. 90km/h och uppåt på 6an så märker man mycket stor skillnad.
av nisi
micke011 skrev:Jag klockade också just och om man stoppar klockan på precis 100km/h så är det 8,0 men om man tar hänsyn till hastighetsmätarens antagna avvikelse 8-10km/h så är det snarare 8,8s. Och det finns nog anledning att tro att Polestar inte vill skriva ner sina egna uppgraderingar genom att lägga på 0,8 sekunder i onödan :wink:
Jämfört med oilka GPS:er så ska 4-5km/h adderas på denna mätaren, så 8,8 är nog med sanning överensstämamnde.

Det går inte att från att stillastående, trycka "plattan i mattan" utan hjulspinn. 1:an måste behandlas med lite respekt men sedan är det bara att åka med.

Bilen har blivit nervös i styrningen under hård belastning. Diff-bromsen (om sådan finns?) är nog balanserad för 340Nm, inte för 450.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 24
meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?