Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsakel
Hade tänkt byta kammrem på min 240, 79 med B21. Har tidigare bytt på en 740, där lossade man på startmotorn för att hålla emot när man släppte på centrumskruven på vevaxeln. Hade tänkt göra lika här men jag lyckas inte lossa på skruvarna till starten, sitter som berg. Såg så i Haynes bok att man kan lossa på "luckan till svänghjulet" och köra in en mejsel där. Var i allsindar sitter den? Vet någon eller har andra förslag mottages de med tacksamhet.

lacka
av LUxe77
Tjenare, bytte kamrem på min Volvo 244L -77 här om dagen(B19A).
Tog bara lös fläktblad + fläktkåpa, sen av med drivremmar och kamremmskåpa.
Nolla motorn och sen tryckte jag bak spännrullens fjäder med en polygrip och satte en sprint i hålet framför fjädern.
Sen var det bara att lossa på spännrullen och byta kamremmen. Montera i omvänd ordning.
av Vovlo_Henrik
B21 har kammremskåpan delad vid remskivan så den behöver inte lossas :-)-) Tror kåpan är delad på alla B21:or men inte säker :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
På en -79a är det ingen delad kamremskåpa utan man måste demontera hela.
Det går att vrida/lirka i remmen utan att ta bort nedre remskivan, det är lite pilligt med det går!
Mutterknackare är ju att föredra då man ska ha loss remskivan, har man inte tillgång till detta så kan man antingen låsa svänghjulet vid startmotorn eller genom att demontera "alu-kåpan" undertill och låsa den vägen.
Man kan också med hjälp utav ett långt skaft på hylsan lägga an denna mot rambalken och försiktigt dra på starten för att lossa bulten. Alla sätt är bra utom dom dåliga;)
av larsakel
Tack för alla svar och ideer. Tror jag ska försöka lirka av remmen. Har röjt upp i garaget så nu går bilen in. Får ta det i helgen när man är ledig
lacka :D
av BCRI
Om remmen går av på en B21, blir det motorras eller klarar sig ventilerna?
Har nyss köpt en 245 -75 som jag inte vet när de bytt på.
Måste byta nu eller kan man va kall och vänta på varmare väder?
av Rådlös
Kan komplettera Hilmer och hans svar här.
Det är bara i K-modellerna och 16-ventilarna som ventilerna förstörs vid ett kamremsbrott.

Men byt ändå så är du säker i 8000 mil framåt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Rådlös skrev:Kan komplettera Hilmer och hans svar här.
Det är bara i K-modellerna och 16-ventilarna som ventilerna förstörs vid ett kamremsbrott.

Nej på b23 så skrotar man ventilerna också, står i en volvomanual ja har hemma att ventilerna tar i om man snurrar motorn utan kamremm...
Användarvisningsbild
av Hilmer
bensinskalle skrev:
Rådlös skrev:Kan komplettera Hilmer och hans svar här.

Nej på b23 så skrotar man ventilerna också, står i en volvomanual ja har hemma att ventilerna tar i om man snurrar motorn utan kamremm...
Ventilerna tar inte i kolvarna på en B23 oavsett vad som står i manualen.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]