Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
greeeken skrev:Har 2.4D partikel filter?
2.4D/163 har partikelfilter. Äldre modeller har inte det.
StringerBell skrev:Steglösa automater som bl.a. funnits/finns i Audi (multitronic) samt DSG-lådorna har som regel dragit mindre än manuella även i stadstrafik. Volvos powershift har väl också potentialen att sudda ut gränsen mellan automat och manuell förbrukningsmässigt.
Japp, men så länge det handlar om momentomvandlare (dvs alla Volvos automater utom PowerShift) så ökar förbrukningen i stadstrafik. Å andra sidan så är det väl just i stadstrafik man verkligen vill ha automat, kör man mest landsväg så är manuell att föredra. Med DSG/PowerShift behöver man inte göra det valet längre, vilket talar för den tekniken i framtiden.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att komma ner på 0,48l/mil med en D5 aut är snudd på omöjligt om man inte kör i 80km/h då man precis kan ligga på 5:an. Den gamla D5:an ligger på ca 0,6l/mil och 185Hk ca 1 dl mer. Nackdelen med volvos geartroniclådor att de passar riktigt uselt tillsammans med dieseln efersom den vill varva ordentligt. Skall tydligen finnas någon uppdatering i sw för etta. Går ju alltid att köpa 2.4d och sedan trimma denna. Skaffa då ett prog och ingen "skit- box" som bara ställer på bränsletrycket
av v70diesel06
Det är en 2,4d du ska ha från 06 med partikelfilter,manuell.men tanke på ditt användningsområde av bilen så kommer du att åka väldigt snålt.inte hålla på och trimma,sånt gör småpojkar som tror dom är fräna,jag törs nästan lova att du blir nöjd med kraften som finns original.kör en sån själv och har svårt att komma över 0,65/per mil.Helnöjd
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
v70diesel06 skrev:inte hålla på och trimma,sånt gör småpojkar som tror dom är fräna,jag törs nästan lova att du blir nöjd med kraften som finns original
Småpojkar som är fräna. Ring exempelvis BSR och fråga vilken kundgrupp som trimmar sina bilar innan du gör ett sådant uttalande. Fast många över 40 kanske skulle bli glada över att bli kallade för småpojkar. Många vill ha en snabbare spool-up samt högre vrid, kanske pga att det har en husvagn. 163Hk är ingen racer den gör sitt jobb men inte mer.
av S.t.r.a.n.D
Instämmer, tror inte heller småpojkar som trimmar bilar väljen en V70N med 2,4 diesel för att trimma. :)
Många "trimmar" ju för vridet och för att få en starkare dragbil. Många bilar optimeras så bra att de också drar mindre soppa om man kör normalt.
av Larzan
Enligt transportstyrelsens hemsida ska min bil dra 0,79 vid blandad körning.
Efter mycket flitigt användade av manuellt läge i bilen så har jag en medelförbukning på 0,71.

ca 15km körning i vardera rikting, bestående av kökörning, motorväg, stadstrafik och kallstarter varje dag. :)
Jag är mycket nöjd med detta, och ska försöka nå 0,69 inom kort.
av S.t.r.a.n.D
Det transportstyrelsen uppger är ju bara riktvärden. Största påverkan är ju förarens körstil men sen är det ju allt från väder, lufttryck i däck till hur tungt lastad bilen är m.m. Så det är ju inget att stirra sig blind på, vissa situationer ligger man kanske högre men andra lägre.
av volvoiten81
Blev en D5 aut -05 163hk. Riktigt trevlig motor och förbrukningen ser bra ut än så länge. Återkommer med exakt förb. när jag har mer underlag. Tack för alla svar!
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]