Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uabhode
Hej, Det finns lite ljusbrun skumaktig olja på oljemätsticka .
Det försvinner ingen kylarvatten och bilen drar ingen olia heller.
Vad kan det beror på? v 70, 98

Tack
Användarvisningsbild
av sebb
jag har samma problem och jag fick höra att det är kondens men jag vet inte.. om det är kondens så är det ju inget farligt :roll:
Användarvisningsbild
av ketto
åk ett par mil så motorn blir riktigt varm,sen när du kommer hem igen,kolla oljan igen!
av 855T5
Hej Har haft samma problem som du och undrar om du fick reda på ngt ??
Användarvisningsbild
av ketto
just de kladdet finns i vevhusventilationen! Mest i oljefällan! Sitter under insuget!
av ermik
om det inte försvinner vatten eller olja , och vattnet i expansionskärlet ser bra ut och du ändå har klägg och skum på oljestickan eller under påfyllningslocket.

Då är det något som kallas för kall-slam , dvs om du ofta gör korta resor med bilen ( spec vintertid ) utan att den får komma upp i värme då bildas detta.

Ta ut bilen på en 5 mils tripp i god fart , låt sedan bilen stå en stund och kolla oljan igen , då skall detta vara borta.

// ermik
av NCR
ermik skrev:om det inte försvinner vatten eller olja , och vattnet i expansionskärlet ser bra ut och du ändå har klägg och skum på oljestickan eller under påfyllningslocket.

Då är det något som kallas för kall-slam , dvs om du ofta gör korta resor med bilen ( spec vintertid ) utan att den får komma upp i värme då bildas detta.

Ta ut bilen på en 5 mils tripp i god fart , låt sedan bilen stå en stund och kolla oljan igen , då skall detta vara borta.

// ermik
Toppen!

Jag upptäckte nämligen exakt detta idag och blev lite orolig, men en kik förbi min meck så fick jag veta precis detta. Jag vill bara kolla det här också! :)
av v70 2,5T - 99
kan i vissa fall hjälpa att byta o-ringen som sitter på handtaget till oljastickan.... kostar inte många kronor
av NCR
v70 2,5T - 99 skrev:kan i vissa fall hjälpa att byta o-ringen som sitter på handtaget till oljastickan.... kostar inte många kronor
Hur skall det hjälpa mot fuktbildning inne i motorn? Min motor har gått 320 mil och har med andra ord helt nya o-ringar osv. Snarare kan detta hjälpa mot läckage och oljeskvätt antar jag men inte mot det som det pratas om i tråden.

:-) Har en som jag köpt ny i Ludvika för[…]

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]