Bilen är bilen i min signatur, en S60 Bi-Fuel 2002. Det mesta i framvagn och kulleder är helt nytt.
Whisky skrev:CarMan, du tog orden ur munnen på mig... Nya däck låter ju som medicinen!
Om hjulinställningen är korrekt nu ska du ju inte fippla med att feljustera den för att få bätre väghållning? :shock:
Du skriver inte vad det är för bil du funderar över, men jag tycker de de bilar jag kört som passar i detta ämne har hyfsad bra balans i väguppträdandet... Subjektivt, måhända!
När du ändå funderar på vad som är fel, är fjädring, krängningshämmare, och framvagn (styrleder etc) ok?
Däcken är 205/55-16 både sommar och vinter
Goodyear NCT5 på sommaren och Goddyear Ultra Grip 500.
Alla däck är bra/nästan nya.
Vaddå feljustera framvagnen? :shock:
Det finns ju inget absolut rätt i hjulvinklar utan det beror ju alltid på hur man använder bilen, vilka däck man har osv.
(På min Lotus åker jag t.ex. med c:a 2 grader negativ camber runt om :D eftersom banåka har högst prio och däcken då behöver mer agressiv camber för att bygga temp jämnare.)
Volvo verkar ha lagt prio på idiotsäkerhet.
Camberjustering är ju ett första standardtrick som man brukar använda, men menar ni att nåt annat vore bättre för S60:n?
Ska man istället ändra balansen med grövre krängare bak för att öka andelen rollstyvhet i bakvagnen jämfört med framvagnen och på så sätt få den mer neutral?
Camberjustering är ju bra mycket enklare än att byta krängare, så därför tänkte jag det som första skott.
När vi ändå är inne på ämnet, finns det data på rollcenter, CoG, viktfördelning, MotionRatio, krängarstyvheter och fjäderstyvheter o.s.v. nånstans? Då skulle man kunna göra en enkel beräkning och kolla om "felet" ligger i chassisättningen.
Alla andra FWD-bilar jag haft har man kunnat ställa upp enkelt genom att svänga/motorbromsa. Volvon går framåt i alla lägen, hur man än tar i. Ingen höjdare alls...
Handbromsen är enda lösningen, men så ska man ju inte behöva hålla på.