Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
Jag tror inte det, men är det inte bättre om du köpte en eftermonterad sådan. De brukar vara bättre än navigatorer som biltillverkarna säljer.
Användarvisningsbild
av Whisky
Visst torde den gå att eftermontera eftersom den finns listad i tillbehörskatalogen! Vad det kostar är dock en annan fråga...
Men det var ett gott råd att titta på tredjepartstillverkade alternativ också!
Användarvisningsbild
av ziaal243
tjena igen

Jag kommer ihåg nu att jag frågade en volvoanstäld som jobbade med att sälja reservdelar en gång och sa att det inte gick o fixa det men jag har oxå sett RTIn i volvos tillbehörlistan. Jag skulle rekomendera VDOs MS-navigatorer, de har jag jobbat med och tycker är väldigt bra. På blocket.se kan du säkert få något billigt och inte speciellt gammalt
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
ska inte vara några störe problem köp ett begagnat rti system någon stans sen sälger volvo efter monterings kabel ganska dyr 5000 tror jag men sen ska det väll bara vara att plugga i

volvo sälger även färdiga efter monterings kit tro det gick på 19000 sist jag tittade där bör ju vara allt tycker man
mvh micke
av Fredd
På en 02:a är det inga större problem (I de första P2 bilarna måste man bl a byta i-bräda).

Att köpa nytt på Volvo är knappast ett alternativ:

RTI grundsats ca: 33000 kr
Monteringsats + Nya paneler i bagage ca: 3000-4000 kr
(Har för mig att även DVD skiva tillkommer ca: 3500 kr)

Begagnade orginal RTI system brukar ligga mellan 7 - 10000 kr på skrotar & Blocket, dock har de flesta endast RTI/DVD enhet, skärm, gps antenn, DVD skiva och knappsats för ratt.

Kablage och antennföstärkare för TMC brukar inte ingå i beg system vilket tillsammans med monteringssats kostar ungefär 4000 kr.

Det man lätt missar i kalkylen är att man måste byta vänstra panelen och bakersta luckan i bagageutrymmet = inte gratis på Volvo men kaske inte så blodigt om du hittar i rätt färg på en skrot.

För mig var dock tredjeparts system inget alternativ, RTI är oslagbart snyggt integrerat i bilen jag vill inte heller plocka bort orginalradion vilken enligt mig håller mycket hög klass.
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
kolla med jb bildemontering jkpg skulle ha 6000kr för beg sats då va det den bredaskärmen och tv tuner
av robbieboy
Jag skulle eftermontera ett orginal nativgationssystem i min S60 (-03). Hade köpt alla delar inkl ratt m.m. Först sa Volvo att det gick bra. Sedan när det kom till kritan så rörde det sig om en nyinstallation då det krävdes att slita upp allt för att lägga kabelstammen mellan DVDn och navin där fram. Kabelstammen själv gick på 11kkr på Volvo och det var inget man ville dra ut begagnat på skroten. Sen monterning därpå. Bestämde mig för att skita i det...

Är det någon som har eftermonterat det är jag intresserad att höra hur det gick..

/R

Raderade dubbelpostningen
Loner
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist går det att eftermonteRA & det är inte svårt!
man behöver en kabelhärva, men den koster inge 11 000 :- det är skitsnack.
man köper en lös härva som innehålller dom kablar som saknes, allt fins i tilbehörskatalogen! man kan inte kolla i VIDA, då får man ju komplet härva
av robbieboy
Var finns tillbehörskatalogen att få tag på då?
/Robban
Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]