Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JÅS
Hej,
Jag är ägare till en V70 2,4t -02:a sedan oktober -05. Nu har jag kört den i 2000 mil och undrar om det är normalt att den drar 1,5-2 liter olja på dessa mil?
Jag antar att om man frågar Volvo så säger de att det är acceptabel förbrukning upp till 1l / 100 mil eller liknande?

Jag är van vid att man inte alls behöver fylla på mellan servictillfällena (och dessutom har en nivåvakt som varnar om nivån går under undre strecket). Jag kör mycket motorväg (snittfart sedan köpet är 72km/h).
Bilen har nu gått 12500 mil. Jag ser ingen oljefläck där bilen brukar parkeras så jag antar att den förbränns under körning.
av Teemu
hade en V70 140 -01 innan och den tog ingen olja alls tyckte jag. Fyllde iaf inte på något mellan servicarna.
av svensen
Jeg var heller ikke vant til at det var nødvendig å etterfylle olje mellom servicene, men fikk nylig meldingen «lavt oljenivå, vennligst etterfyll» eller hva det nå stod. (2.0T -06). Jeg spurte verkstedet om dette, og de sa det var normalt at bilen brukte litt olje når den var ny. Jeg sjekket i serviceheftet, og der står det faktisk at når bilen er ny bør man peile oljenivået hver 250 mil.

Men din er jo en -02, så da er det vel en annen sak?
Jeg har hatt både 850 -97, V70 -97 og V70 -01 og ingen av disse brukte en dråpe olje, men den nye jeg nå har måtte altså få en halv liter ved 100 mil

Mvh

Sven
Senast redigerad av 1 svensen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frilins
Min är en -01:a och förbrukar ingen olja mellan oljebytena som görs vart 2000:de mil, inte så att jag behöver fylla på ialla fall.

Att fylla på så mycket som du gör verkar inte normalt.
av Steff 99
Jag har aldrig fyllt på någon olja mellan service på någon 5 cyl volvomotor har haft 6-7 st och kört dessa 30-35.000 mil tillsammans...så min erfarenhet är att de inte drar olja
av Perra N
Vissa motorer vill ha lite olja, och det är helt normalt. Sen är det vissa som inte tar något alls. Det är många faktorer som spelar in, kallkörningar, stadskörning, tung gasfot osv. Tar den inte mer än 1-2 liter mellan bytena är det helt ok. Min 945 LTT har gått snart 33´ och den vill ha ungefär en liter på tusen mil, och jag har ganska många V70N/S80 kunder vars bilar vill ha ungefär detsamma.
Vilken olja kör du på? Har märkt att bilen vill ha mindre olja med exempelvis Mobil 1 5W50 än med 0W40.
av nevyn
Klart bilar drar lite olja, däremot kanske nya bilar oftast klarar sig utan påfyllning mellan oljebyten.
av Perra N
Vissa nya motorer vill ha MYCKET olja de första 1000-2000 milen innan allt "sätter" sig, och blir inkört. Har en kund med en Audi S4, och den tog 5-6 liter till den första servicen vid 2000 mil. Men nu flyttar den sig ca 1 mm på stickan mellan oljebytena på 1000 mil, som han håller stenhårt på.
Användarvisningsbild
av lmgb
Lite Ideer till orsaker från Volvo själva.

(Enl dem är 0,4l / 1000km blandad körning att betrakta som normalt)

Allmänna orsaker till hög oljeförbrukning

Överfyllning
Om oljan fyllts över rekommenderad max-nivå, kommer mycket olja att kastas upp mot cylinderväggarna samt ge oljeutkast genom vevhusventilationen. Oljenivån får ej fyllas över max-strecket på oljestickan!

Oljekvalitet
Användade av annan oljekvalitet än den av Volvo rekomenderade, kan medföra ökad oljeförbrukning. Om oljan är för tunn innehåller den en större andel lättflyktiga molekyler. Tunn olja har även svårt att upprätthålla en sammanhängande oljefilm på cylinderväggarna vid högre temperaturer, vilket medför ökat motorslitage och därmed ökad oljeförbrukning

Hård körning
Lång och kontinuerlig körning med höga motorvarvtal medför höga motortemperaturer, vilket innebär att oljan blir tunnare och förbrukningen högre. Hård kurvtagning med höga motorvarvtal innebär att oljan kastas mot sidan av cylinderblocket och mot cylinderväggarna, vilket även det medför ökad oljeförbrukning.

Alpkörning
Ofta förekommande och långvarig motorbroms, medför även det höga motortemperaturer och att mer olja sugs in i cylindrarna beroende på ett ökat undertryck i insugningsröret.

Tomgångskörning
Att bilen används i stadstrafik med mycket kökörning där motorn kan gå många timmar med få körda mil, behöver inte öka oljeförbrukningen i sig, men förhållandet oljeförbrukning/mätsträcka blir missvisande.

Klimat
I länder med mycket varmt klimat arbetar motorn med förhöjd temperatur, vilket medför ökad oljeförbrukning.

Mekaniska orsaker till hög oljeförbrukning

Läckor
Sliten vevaxel och vevaxeltätning, externt läckage t.ex läckande packningar.

Vevhusventilation
Övertryck i vevhuset förorsakat av igensatt vevhusventilation.

Kolvar och kolvringar
Slitna kolvringsspår. Utmattade, slitna, repade, avbrutna eller skurna kolvringar. Igensatta skrapringar. Felaktigt monterade kolvringar.

Cylinderväggar
Slitna eller repade cylinderväggar.

Ventiler
Slitna ventilstyrningar eller ventilskaft. Slitna, skadade eller saknade ventilskafttätningar.

Cylinderhuvud
Internläckage mellan oljekanaler samt läckage in till förbränningsrummet.

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]