Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
.. hellu allihopa.

Hade tänkt att byta hela kittet på måndag, men funderar lite på hur det fungerar med vvt kamdrevet. Måste man låsa kamaxlarna i bakkant o släppa på skruvarna o allt va det innebär med justering, eller räcker det med att märka den gammla kamremmen och sen montera dit den nya likadant?

Frågade på volvo men dom kunde inte svara på det!?!

Det gäller iallafall en V70N 2,4 170Hk från 2005 som gått 18026 mil nu. Vore otroligt tacksam om någon som vet vill svara... ;-)

Sen om det finns någon i närheten av karlstad som kan läsa av mina felkoder i bilen mot en slant vore även det guld värt.

MVH Jimmy
Tror det är mycket sällan man bryr sig om att justera kamaxelns läge.
Har själv bytt på två bilar som jag inte justerat och det funkar bra. (2,4t -00 och 2,4 170 hk -02) dock kanske inte samma som -05

Viktigt när du gör jobbet att noga märka upp hur det sitter före du plockar remmen.
Kamaxelhjulen vill röra på sig.
Jag brukar komplettera befintlig märkning med maskeringstape ovanpå övre plastkåpan samt använder en vinkelhake ner mot dreven för att överföra läget.
Nedre drevet brukar jag komplettera med extra tush streck för exakta läget.
Feg och använder digitalkamera före jag plockar loss och kollar noga efteråt samt man sedan när allt är monterat och draget ska dra runt två varv och se att allt stämmer igen.

Har funkat och slarv resulterar i motorras=mycket dyrt.

Värst är de jäv... små M8 bultarna i nedre remskivan som har hylsa 10mm av någon sjuk anledning samt centrumbulten o remskivan som sitter som bara den.
Vissa använder stor motterknack men har klarat det med råstyrka samt svordommar två gånger.

Jag använde sexkanthylsor av specialmodell för 10mm skallarna och köpte nya bultar på Bilia före jag monterade tillbaka.
(vid 32.000 mil ska någon in där igen så)

mvh Roland
Det är inte så svårt som det låter. Som Ringhede skriver, håll reda på märkningarna.

Är du osäker, så låt bli att ta bort nedre remskivan. Det går att pilla in remmen ändå. Man behöver inte vara urstark eller ha tillgång till mutterknack.
Ha en insexa till tryckrullen så att du kan spänna upp den så du får på remmen.
Användarvisningsbild
av JimmyG
Tack för snabba svar killar... vet hur man byter kamremmen i övrigt... har gjort det säkert 15 ggr på v70:sar, men dessa var innan dom hade vvt, så jag blev lite osäker där bara ang vvt inställningen på kamdrevet.... super bra svar iallafall.. :-)

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]