Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoiten81
Jag sitter och tittar på en V70 D5 och vet inte riktigt om det är värt att lägga några 1000-lappar till för att få 185hk. Är det en bättre motor förutom effekten? Sedan vill jag helst ha manuell låda men det finns tyvärr inte allt för många sådana på beg.marknaden utan de flesta är automat. Är det stor skillnad i förbrukning? Jag kör 15 mil landsväg per dag och därför är förbrukningen på landsväg en viktig faktor för mig..
av dali
Den stora skillnaden mellan gamla D5/163 och nyare D5/185 är att den gamla inte har partikelfilter och därmed har högre vägskatt. Den gamla drar i runda slängar 1 dl mindre per mil, man kan köra den riktigt snålt, snitt ner mot 0,45 är möjligt (manuell, framhjulsdriven).

Observera att det finns en 2.4D/163 också, den har partikelfilter. Det är en "nedtrimmad" D5/185, mekaniskt är de identiska.
av AndreasGLT
Jag kör en automat D5 02 och den sörplar i sig mellan 0,48-0,80 lite beroende på vilket humör man är på. Tror inte det skiljer så jättemycket mellan aut och maunuell men möjligen kanske du sparar nån kr/ år med att sitta och rycka i spaken.
av volvoiten81
Jag är framförallt intresserad av hur förbrukningen påverkas på landsväg (120km/h) mellan automat och manuell? Skiljer det mycket? Så den gamla D5 drar alltså mindre om jag förstår dig rätt dali? Som jag fattat det drar de ungefär lika mycket men 185hk har lägre skatt samt en 6vxl låda viket inte är fel på landsväg...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är ingen bra idé att i dagens läge att köpa utan partikelfilter. Man vet inte vilka skattesmällar det kommer innebära i framtiden på dessa "skitiga" dieslar.
av dali
volvoiten81 skrev:Jag är framförallt intresserad av hur förbrukningen påverkas på landsväg (120km/h) mellan automat och manuell? Skiljer det mycket? Så den gamla D5 drar alltså mindre om jag förstår dig rätt dali? Som jag fattat det drar de ungefär lika mycket men 185hk har lägre skatt samt en 6vxl låda viket inte är fel på landsväg...
Om du ligger i konstant hastighet med lockup så behöver inte en automat dra mer än en manuell, men så fort det blir gasa/bromsa (ex vis stadstrafik) så är en manuell låda snålare.

Min uppfattning är att gamla D5 generellt sett är ca 1 dl/mil snålare, pga lägre effekt och avsaknad av partikelfilter, men man kan köra D5/185 snålt också.
Användarvisningsbild
av StringerBell
dali skrev:
volvoiten81 skrev:Jag är framförallt intresserad av hur förbrukningen påverkas på landsväg (120km/h) mellan automat och manuell? Skiljer det mycket? Så den gamla D5 drar alltså mindre om jag förstår dig rätt dali? Som jag fattat det drar de ungefär lika mycket men 185hk har lägre skatt samt en 6vxl låda viket inte är fel på landsväg...
Om du ligger i konstant hastighet med lockup så behöver inte en automat dra mer än en manuell, men så fort det blir gasa/bromsa (ex vis stadstrafik) så är en manuell låda snålare.
Steglösa automater som bl.a. funnits/finns i Audi (multitronic) samt DSG-lådorna har som regel dragit mindre än manuella även i stadstrafik. Volvos powershift har väl också potentialen att sudda ut gränsen mellan automat och manuell förbrukningsmässigt.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]