Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt givare (tempsensor) men det blev ingen skillnad så nu har man en extra :-)-)

Ja, jag vet jag hade kunnat mäta den jag hade men jag blev lat och orkade inte kolla upp mätvärden för olika temperaturer. (BE)
av alan
Kanske kan köpa den av dig? Jag har samma problem nästan, har för mig att den stänger av glödningen om det är "vamt " ute? Nu när det är ca 15 grader ute så är min v70 tdi läjligt svårstartad ibland , tyvärr kan den vara det även när motorn är varm. Men jag funderar på om det kan vara glödstiften?
Jag tror i alla fall det kan vara pumpen. Min bil var sådan när den var grovt justerad efter reparation, justerade lite och vips så går den med detsamma.
Det måste ju inte vara så men jag tror det.

ps: 32k är inga mil.
av alan
Hoppas du har rätt. Men innan jag lämnar in den till volvo igen så tänkte jag kolla glödstiften, har aldrig bytt dom så jag tänkte kolla hur man tar bort dom, är det bara att dra bort kabeln som på ett tändstift?

Sen är min andra fråga; glöder tändstiften alltid eller bara när det är minus grade på audi dieseln?
Jag tror dom går i under 6 grader ca (osäker). Du behöver en lång hylsa, finns på biltema.
Ska du lämna in den igen, prova en annan verkstad denna gång?
Min bil smäller igång direkt utan glödgning ner till ca -5. 40K mil
Innan du byer föresten, kolla om dom blir varma vid glödgning.
av alan
För någon dag sen var det 7 grader och då vissades glödsymbålen ca 1 sec, se det stämmer nog väldigt bra det du säger. Har köpt två glödstift och mätt upp temp givaren som vissade 370 ohm vid varm motor och 3700 vid kall motor. Så tempgivaren verkar fungera, och om glödning inte skall behövas vid dagens temp så vet jag inte vad det kan vara... Skall kolla all astift under helgen och byta dom som är dåliga.
av alan
Nix det har jag inte kollat, däremot lämnade jag in bilen i lördags eftersom jag inte hittade min 10 mm långhylsa. Verkstaden berättad att alla glöd stift var bra.

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]