Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Jag personligen ser ingen anledning att köpa en 240 istället för en 740 för att ha som bruksbil. 740 är ju en modernare bil med allt vad det innebär för exakt samma pengar. 740 är mer utrustad (bland annat varvräknare, mittarmstöd, och servostyrning är standard på alla modeller. 740 är dessutom direkt ovanlig utan centrallås). 740 har bättre rostskydd (helgalvad kaross från -86). 740 har bättre väghållning tack vare annan framvagn och bakvagn. 740 är säkrare, iallafall passivt. 740 är tystare... Ja, sådär kan man hålla på i evighet.

Jag tycker helt enkelt att 740 är ett bättre köp! :-)-)
Användarvisningsbild
av Tallen
nja nu har du lit fel... sitter inte varvräknare i alla, armstödet behövs inte :P och jo dom är ovanliga med centrallås... om man inte bara tittar på gle/glt/turbo förståss...
men GLT, GL/T (en gl med lister och viss utrustning från glt) på 240 har det som standard med,
och vad det gäller galvningen så har dom bara halv galvad kaross... så det är icke hela som så många tror...
(har testat´s, och vi har kollat upp det då svärfar är grymt duktig på sånt)

men som jag nämt ovan bättre/sämre... man får välja sinna nackdelar bara... man bör känna efter själv vad man tycker känns rätt... har haft flertal av båda sorter... och tycker båda är bra!! (dock ser 240 mycket snyggare ut när dom stor brevid varandra)
Användarvisningsbild
av eccy243
Hmm... Lite väl OT, men vilka 740 har ingen varvräknare? Det skulle möjligen vara nån jättetidig diesel. Jag har hållit på med många 740. Inte haft, men hållit på med. Jag har bara stött på EN som inte hade C-lås. Bakluckan på min 744a är galvad iaf...
Användarvisningsbild
av Tallen
min GL från 86 hade inte varvräknare,centrallås (88:an vi hadde hade inte heller centrallås m.fl.) men kunde man inte välja bort det på dom då på vissa modeller?? vet ju att volvo har ju testat och lekt med massa konstiga ideer hit och dit så det skulle inte förvåna mig om man kunde välja bort det då vid nyköp??
av Vovlo_Henrik
min granne valde bort centrallås på sin 740 -90 men de utan centrallås duggar inte tätt men har som eccy243 aldrig sett en 740 utan varvräknare :???:
Användarvisningsbild
av Tallen
Ofan... låter skumt.. men då är det nog ev en sån där variant av test där man kunde välja bort det antar jag... satt inget alls där var helt slät och svart där... men då jag ville ha en varvräknare, så byte jag instrumenthus på min! men det hör inte hit... jag måste haft oturen att få en bara!! skit samma!
av MikaelC
Tack alla!!

Efter att tagit in vad ni sagt och tänkt själv siktar jag in mig på följande:
-740 88B och framåt pga bra rostskydd (oavsett om det nu är hel eller halvgalvad), katalysator (vill bejaka lite av mitt miljösamvete), B230F med diagnossystem för enklare felsökning. Sedan är det ingen nackdel att få varvräknare och centrallås som i alla fall många fler 740 har än 240, men det är inget avgörande; då är komforten viktigare. Om det dyker upp en fräsh 850 utan oljeläckage och hellst bytt koppling kanske jag slår till, men det känns som en större chansning, så blir nog hederlig 740
:-)

Efter råd från Tallen är jag beredd att lägga lite mer pengar i inköpspris för ett bra exemplar som inte gått så långt, har bra s/v däck och är välservad. Det får man nog tillbaka i mindre efterföljande kostnader och problem. Kanske 10-15 000 någonstans. Får låna en golf från 93 nu ett tag, så skjuter lite på den stundande bilaffären. Då kan jag spara ihop mer pengar också. Försöker komma ur "kolla blocket psykosen" och ligga lågt ett tag ;-)
av volvojonas
En 740 är i mitt tycke en ful bil,liknar mer en container från akka,visst dom är driftsäkra
men det är lite stenålder som någon sa innan,en s40 är ett bättre alternativ tycker jag
om den inte ska vara så stor,men då ska man ha en med svensk motor,lågtrycksturbon
är ganska vettig tycker jag,inga större kostnader vid rep heller,går hyffsat snålt.

en 200 o 700 tar mer soppa också
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]