Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Frigge skrev:
zenobia skrev:
Frigge skrev: Nu vet jag ju inte hur dom såg ut. Det jag skriver nu är baserat på min egen erfarenhet. Dessa utslagsbegränsare är ju gummibeklädda på tidiga modeller o nästan alltid är bara gummit trasigt på dom, det värsta som händer då är att man kan få ett ljud vid absolut fullt rattutslag men begränsaren fungerar ju som den ska. Har du själv märkt att dom varit "trasiga" ??

/Fredrik
Så det är helt ok menar du att dom inte gjorde en notering om denna "brist"?

Då skulle det vara intresant att få reda på vad mer en mekaniker har betalt för att ta reda på men samtidigt inte behöver berätta för fordonsägaren som betalar för jobbet (med en service)

(Japp det är dom gummibeklädda prylarna)
Ja, det är ju en bedämningsfråga. Det var ju inget funktionfel på dom om endast gummit var lite avskalat. Hade dom bytt dom hade du säkert klagat på det istället då du inte märkt någon skillnad från innan.

/Fredrik
Det är helt möjligt, men varför inte göra en notering? Då hade man själv kunnat välja om man vill lämna in bilen på nytt för ett utbyte (= merförsäljning för verkstaden). Sedan skall ju utbytta delar hållas tillgängliga för kunden, så varför inte lägga dom i bagaget så jag själv kan se hur dåliga dom var?

Servicekillen hade kunna ringa och fråga om inte annat. I mitt fall hade han mandat att göra saker för upp till 8000 kr utan att ringa. Servicen gick på 7100 kr så nog hade han bytt om han bara hade sett dom?

Det är väl ändå därför man lämnar in bilen till en märkesverkstad? För att få någon som kollar på bilen med ett vant öga?
Användarvisningsbild
av 58
Frigge skrev:[quote="58
Just rosten på staget till avgassystemet hade ju faktiskt volvoverkstan hittat och åtgärdat, så det ska dom ju ha en eloge för.Att påstå att Insider är ett oseriöst program som vinklar saker och hittar på massa fel är ju helt befängt,det var ju inte direkt så att det var en massa skandalhungriga reportrar som inte vet nåt som gjorde testet,dom hade ju en erfaren mek som planterade felen, sen undrar jag om du fick se en förlängd version av reportaget eftersom du verkar veta mer om vad som gjorts och inte gjorts på servicarna än vi andra som såg programmet?[/quote

Skillnaden är att du inte är så insatt i vad som ingår o inte på en service.
Insider är ett program som tar ut svängarna o vinklar saker till sin egen fördel. Det skulle du oxå förstå om du kunde rutinerna vid en service.
Till att börja med så har vi ingen aning om vad dom beställt för service, kanske beställde dom en basservice där huvudsaken går ut på att byta olja,filter o t-stift o INGA kontroller. Som CarMan sa, rostskyddskontroll ingår inte i någon service. Dessutom var det ju bara "bra att veta" punkter från SBP. Visst är det tråkigt o förjävligt OM det förekommer rent fusk på verkstäder, sånt accepterar jag INTE. Men att tro att dom stora företagen fuskar för att tjäna pengar, då har man FEL. Tror ni verkligen att dom stora jobbar med sån kortsiktighet ? ALLA kämpar ju för att ha nöjda återkommande kunderDet är ju befängt att tro annat, vi pratar ju inte om företag som byter namn 1 gång i halvåret för att rensa sina skulder o åtaganden. Dessa stora företag finns ju kvar om 10 år oxå.

/Fredrik
Jag är ju ändå läskunnig så pass mycket att jag kan läsa ett serviceprotokoll och därmed se vad som ska göras, det behöver man inte vara mek för, och som jag sa tidigare så har naturligtvis Insider tagit reda på vad som ska ingå i just den servicen man beställt nåt annat vore väl idiotiskt, och jag har väl aldrig hört talas om en service som inte innehåller några kontroller?? Då kallas det väl helt enkelt för oljebyte om det är det bara är det man gjort? Dessutom så har jag haft taxibilar i 10 år som har servats regelbundet så nog fasen har jag en ganska bra uppfattning om vad som ingår och är rutin vid en service (även om vissa mekars rutiner verkar frångå dom föreskrivna).Sen skulle jag gärna vilja veta vad det är som skarvats i programmet, det påstås att det har vinklats hit och dit men jag tycker att man sakligt har redovisat fakta rakt uppochner.
av Frigge
zenobia skrev:
Frigge skrev:
zenobia skrev: Så det är helt ok menar du att dom inte gjorde en notering om denna "brist"?

Då skulle det vara intresant att få reda på vad mer en mekaniker har betalt för att ta reda på men samtidigt inte behöver berätta för fordonsägaren som betalar för jobbet (med en service)

(Japp det är dom gummibeklädda prylarna)
Ja, det är ju en bedämningsfråga. Det var ju inget funktionfel på dom om endast gummit var lite avskalat. Hade dom bytt dom hade du säkert klagat på det istället då du inte märkt någon skillnad från innan.

/Fredrik
Det är helt möjligt, men varför inte göra en notering? Då hade man själv kunnat välja om man vill lämna in bilen på nytt för ett utbyte (= merförsäljning för verkstaden). Sedan skall ju utbytta delar hållas tillgängliga för kunden, så varför inte lägga dom i bagaget så jag själv kan se hur dåliga dom var?

Servicekillen hade kunna ringa och fråga om inte annat. I mitt fall hade han mandat att göra saker för upp till 8000 kr utan att ringa. Servicen gick på 7100 kr så nog hade han bytt om han bara hade sett dom?

Det är väl ändå därför man lämnar in bilen till en märkesverkstad? För att få någon som kollar på bilen med ett vant öga?
Javisst skulle det kunnat vara så men troligtvis tyckte han inte att det ens var värt att anmärka på.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av 58
Utdrag från volvos hemsida angående service utan kontroller:

Vid varje servicetillfälle görs en Volvo Original Service som t ex innehåller olje- och filterbyte, kupéfilterbyte samt ett antal kontroller av funktioner som påverkar bilens drift och säkerhet. Vid vissa tidpunkter/mätarställningar tillkommer
av BG
Oj-Oj,

Vilken fart det tog i debatten. Carman har en viktig poäng. Man vet inte exakt hur testerna gick till. Vad var det för service? T.om. jag som amatör skulle klara av att "sätta dit" en verkstad genom att plantera något och sen lämna in bilen till en service där "planteringen" inte ingår.
Även ett program som insider måste kritiskt granskas av varje tittare som själv måste ifrågasätta syftet osv. Samma när man läser om en bil brinner och sen hör folk diskutera dessa bränder som exploderande filmbränder där folk får kasta sig ur bilarna.

Jag menar att mycket i massmedia vinklas. Det behöver inte vara fel i heller, bara var och en inte tappar fotfästet och suger i sig allt. Det finns mer än vit och svart, sanning och lögn och det är nyanser. Aschberg är en slipad man och vet vad som SÄLJER. Jag tror inte alla rötägg samlas på märkesverkstäder och alla goda mekar jobbar hos Nisses runt hörnet. Om man vill blåsa någon tror inte jag man värderar kunden efter slips och så, utan den som blåser han blåser alla över en kamm. Att luras är inte normalt och de som gör det gräver sin egen grav oavsett var de jobbar och vilken branch!
av Frigge
BG skrev:Oj-Oj,

Vilken fart det tog i debatten. Carman har en viktig poäng. Man vet inte exakt hur testerna gick till. Vad var det för service? T.om. jag som amatör skulle klara av att "sätta dit" en verkstad genom att plantera något och sen lämna in bilen till en service där "planteringen" inte ingår.
Även ett program som insider måste kritiskt granskas av varje tittare som själv måste ifrågasätta syftet osv. Samma när man läser om en bil brinner och sen hör folk diskutera dessa bränder som exploderande filmbränder där folk får kasta sig ur bilarna.

Jag menar att mycket i massmedia vinklas. Det behöver inte vara fel i heller, bara var och en inte tappar fotfästet och suger i sig allt. Det finns mer än vit och svart, sanning och lögn och det är nyanser. Aschberg är en slipad man och vet vad som SÄLJER. Jag tror inte alla rötägg samlas på märkesverkstäder och alla goda mekar jobbar hos Nisses runt hörnet. Om man vill blåsa någon tror inte jag man värderar kunden efter slips och så, utan den som blåser han blåser alla över en kamm. Att luras är inte normalt och de som gör det gräver sin egen grav oavsett var de jobbar och vilken branch!
Bra skrivet !

/Fredrik
av Teemu
Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
av Frigge
Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Det är individer vi pratar om INTE verkstäder !
Tyvärr finns det individer inom ALLA yrken som
slarvar/fuskar för självändamål.
Dessa har valt fel yrken o kommer inte bli långlivade inom valt yrke
då stora företag INTE vill ha en sådan stämpel på sig.
Vinst kan man få utan att slarva/fuska på kunders bekostnad.
Slarv/fusk ökar ju bara kostnaden då jobben måste göras om kostnadsfritt. Det tjänar man ju inga pengar på.

/Fredrik
av BG
Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
Tråkigt att du har dessa erfarenheter. När du pratar om vinst så är det väl självklart att en verkstad skall gå med BRA vinst. Jag har kanske ett annat troende och det säger mig att går min verkstad med bra vinst så gör de säkert ett bra jobb.

I dina slutsatser om draget så tror du väl inte svaren från Nisses på hörnan varit bättre. Jag hade en fråga på detta forum på mettalicklack som ingen, vare sig här eller hos flera handlare kunde svara på. Fick vä'nda mig direkt till Volvo för svar. För mig är det inte samma som inkompetens. Det här med nyanser igen..... Jag hoppas du var vänlig och ringde tillbaks till de ställen du varit i kontakt med och gav dom rätt besked. Eller? Gjorde du det , är DU kompetent.

Visst, fusk finns, slarv finns och är vi alla noggranna och ser upp med inte minst media så finns det hopp. Eller media fuskar inte, slarvar inte?
av zenobia
Frigge skrev:Vinst kan man få utan att slarva/fuska på kunders bekostnad.
Visst, men det är fortfarande enklare att ta kundernas pengar än att slima den egna organisationen.
Frigge skrev:Slarv/fusk ökar ju bara kostnaden då jobben måste göras om kostnadsfritt. Det tjänar man ju inga pengar på.
Det handlar helt enkelt om antal... Vinner man tid på att fuska med 100 bilar så har man troligtvis ändå tjänat på 10 backjobb.
Sannolikheten för att åka dit är helt enkel förliten så som det är idag då merparten av kunderna inte har en aning.

Citerar mig själv...
zenobia skrev:Du har aldrig frågat dig varför dom glatt ber dig komma in med bilen om du har upptäckt något dom missat? Givietvis ingår det i riskkalkylen med några backjobb men dom tjänar ändå stort på det hela eftersom långt ifrån alla upptäcker deras "misstag".

Om dom visste att samtliga deras servicar utförs med 100% korrekthet utan något som helst fusk. Tror du då att dom glatt utan att tveka skulle ta in din bil på studs för att fixa något dom redan vet med 100% säkerhet att dom redan har utfört... Knappast ! Skall dom fixa det en gång till då? Eller tar dom in bilen och låtsas som att dom fixar saken dom fixade första gången?
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 54
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]