NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
Hur är bältespåminnarsystemet uppbyggt? Sedan några veckor varnar min för "ingen bältad bak" fast det inte sitter någon där. Stoppar jag i bältet blir den nöjd. Jag misstänker att det beror på spilld juice (en del föräldrar har ingen vidare verklighetsuppfattning om 6-åringars motorik...).
Användarvisningsbild
av rasina
varnar den även om du låser upp bilen utan öppna bakdörrarna? för så är det på min
om ja låser upp bilen o öppnar bak dörren sedan stänger den då varnar den. inte annars..
men det e bara trycka på read 2 gg..
Användarvisningsbild
av mugge
Intressant svar rasina. Jag inte tänkt på det. Jag tror att varningen kommer oavsett om jag öppnat någo bakdörr eller ej, man jag ska kolla när jag sätter mej i bilen senare idag.

MVH Magnus
av cyberlelle
mugge skrev:Hur är bältespåminnarsystemet uppbyggt? Sedan några veckor varnar min för "ingen bältad bak" fast det inte sitter någon där. Stoppar jag i bältet blir den nöjd. Jag misstänker att det beror på spilld juice (en del föräldrar har ingen vidare verklighetsuppfattning om 6-åringars motorik...).
Jag tror faktiskt att den ska göra så. Jag får också det meddelandet ifall bilbältena i baksätet användes förra gången man körde.
På v50 så finns det ingen sensor för om nån sitter i baksätet, den känner bara av ifall bilbältena används.
Jag har däremot ett problem med bältenvarnaren på passagerarplatsen fram. Den larmar nån gång då och då trots att ingen sitter där och det ligger inte nånting där heller. På verkstan så har man prövat att byta sensorn utan resultat. Nu så är det egentligen inte nåt stort problem för det går att få bort det larmet genom att trycka på "read" knappen en gång, men samtidigt så vill man ju att ens nya bil ska vara felfri.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
mugge skrev:Hur är bältespåminnarsystemet uppbyggt? Sedan några veckor varnar min för "ingen bältad bak" fast det inte sitter någon där. Stoppar jag i bältet blir den nöjd. Jag misstänker att det beror på spilld juice (en del föräldrar har ingen vidare verklighetsuppfattning om 6-åringars motorik...).
Samma på min förra -08 och nu likadant på min nuvarande -10. Får kolla det där med att man öppnar bakdörren. Jag brukar ställa in en ryggsäck i baksätet innan jag åker så det kan förklara det hela. Ska testa i morgon bitti! Jag har inte spilld juice i mitt baksäte! :D
Användarvisningsbild
av rasina
asså det är så som ja skrev innan men inget man tänker på när man öppnar bakdörren sen sätter man sig fram, startar bilen ( inga bälte används bak )!!!
men så ska det vara det har inte med sensor att göra..... annars är det nåt som inte stämmer........
av gecko
Det räcker att du öppnar bakdörren så indikerar att det inte år några bältade där bak. :lol:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Min V50 har aldrig larmat med larmsignal i baksätet - inte ens när det suttit folk där som ibland varit bältade och ibland inte. Jag får alltid bara ett meddelande i displayen.
av cyberlelle
StringerBell skrev:Min V50 har aldrig larmat med larmsignal i baksätet - inte ens när det suttit folk där som ibland varit bältade och ibland inte. Jag får alltid bara ett meddelande i displayen.
Det är precis så det ska vara. Det kommer bara ett meddelande i displayen.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]