Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Har precis kommit hem från Bilprovningen med ett helt rent protokoll - alltid trevligt.

MEN, min handbroms fungerar inte ordentligt. Framåt tar den med en "smäll" och bakåt inget alls!
Fick inte tid att byta handbromsbackarna före besiktning och nu är det ju inte längre panik. Skall dock byta så fort jag får tillfälle.
Min fråga är - vad är det som händer med backarna när de endast fungerar framåt, men ej bakåt? Har läst ett antal trådar i samma ämne och ser att det jag inte är ett dugg unik. Troligen har belägg lossnat (?) men lik förbenat begriper jag inte hur den greppar framåt, men ej bakåt.

Kan någon vänlig själ förklara för en novis :shock:
av TorxE14
Backarna "sitter still" uptill och med en expander till vajern som trycker isär dom nertill. När slitytan lossnat från backen åker den med runt i trumman och kilar fast nånstans där det är trångast, beroende på rotationsriktning.
Råkar slitytan hamna vertill funkar hanbromsen just då....
Användarvisningsbild
av bjorn
Hej!

Jag har haft samma problem fast backarna har inte gått sönder. Så jag tror faktiskt inte på att det är en slityta som åker runt i trumman!
Helt ärligt så tycker jag konstruktionen är ren skit och fattar inte varför det går på delat system med skivbromsen som på en del andra bilar.

Jag ska justera min handbroms i morgon och det sitter OK nya backar på och hoppas på bra resultat.

Björn
av *pettson*
bjorn skrev:Hej!

Jag har haft samma problem fast backarna har inte gått sönder. Så jag tror faktiskt inte på att det är en slityta som åker runt i trumman!
Helt ärligt så tycker jag konstruktionen är ren skit och fattar inte varför det går på delat system med skivbromsen som på en del andra bilar.

Jag ska justera min handbroms i morgon och det sitter OK nya backar på och hoppas på bra resultat.

Björn
Det här rena skitsystemet har fungerat sen volvo 140 iallafall. Helt klanderfritt. OM man vet hur man skruvar med det och tänker först, o jobbar sen.
Hur gamla är dina skivor ? Vad är det för exakt för innerdiameter på dom?..
av Rudolfroffe
bjorn skrev:Hej!

Björn
Felet uppstod för mej efter en månads parkering i garaget under semestern. När jag lossade spaken för handbromsen låg bromsen kvar när jag försökte backa ut ur garaget. Petade då i 1:an istället och rullade framåt en decimeter. Bromsen lossade då men en smäll. Efter den händelsen har jag noll bromsverkan bakåt - men full verkan framåt. Och numera godkänd på besiktningen. ??:-/
Har ännu inte öppnat skiten så jag kan inte säga hur just mina trummor och belägg ser ut men förklaringen om lossad slityta låter ju inte helt osannolik...
Hur ser alternativen ut? Hur låter Björns förklaring till fenomenet - förutom att "konstruktionen är skit"?
av *pettson*
Ingen kommer att veta exakt vad som hänt innaför dina trummor förräns du rivit och tittat.
av picko
jag har exakt samma fenomen men backarnas slityta har ej lossnat. Min är med ny bess med blankt papper tar skit bra framåt men sämmre bakåt. undrar hur detta kan komma sig:?

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]