Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört några 1000 mil med D5an både som manuell och automat.

Automat = slappt som fan men det drog allid 1 - 3 dl mer per mil beroende på hur stor del som var landsvägskörning. 6-vxl Geartronic lådan har en förmåga att alltid varva dieseln-motorn helt i onödan med katastrofal förbrukning.

D5 185 har 400 Nm, bara lägga i en hög växel ock åka på hela dagen, vem behöver automat?
av volvofantast
VolvoB20 skrev:Har kört några 1000 mil med D5an både som manuell och automat.

Automat = slappt som fan men det drog allid 1 - 3 dl mer per mil beroende på hur stor del som var landsvägskörning. 6-vxl Geartronic lådan har en förmåga att alltid varva dieseln-motorn helt i onödan med katastrofal förbrukning.

D5 185 har 400 Nm, bara lägga i en hög växel ock åka på hela dagen, vem behöver automat?
Tackar för denna utförliga info,det blir manuell utav flera anledningar,nu gäller det bara att hitta rätta bilen och det kan ju ta tid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lycka till med att hitta bilen.

En sista kommentar från mig.

-D5 185 hk från -06 är en grymt bra motor, (kanske lite högljud vid pådrag), massor av kraft och förvånande snål.

-6 vxl Geartronic är också en kanonlåda. Växlar silkesmjuk. Gillar den verkligen.

Enda problemet för mig var att den var att Volvo har proggad lådan ultra-sportigt. Den verkligen varvar motorn, och kör kick-down titt som tätt även om man kör mjukt och försiktigt.

Det gör att förbrukningen skenar. Den gamla 5-vxl automaten är mycket mindre sportig och gör att förbrukningen ökar bara marginellt mot manuell.

Senare modeller av geartrronic har visst nyare mjukvara som växlar o-sportigt, men den finns visst bara till V70II från -08.
av Larzan
Har själv den 6-växlade geartroniclådan och upplever den som att den ligger kvar lite för länge på högre växlar.
Just nu är jag inne i en period där jag testar mig fram att snålköra så mycket jag bara kan och nyttjar således det manuella läget själv och går på "känsla". Det kanske inte är det allra gynsammaste för bränsleekonomin, men jag lär mig.

Insett att det går alldeles utmärkt att ligga på 1400rpm och snålköra i 80km/h.
Tror det ligger lite bakom hur man kör, dvs den adaptiva delen i lådan lär sig hur man kör och växlar därefter på D-läget.
Jag är skitnöjd med Diesel och geartronic och tillsammans med husvagnen framför allt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Geartronic (jag antar att det inte är någon större skillnad mot den i V50 jag har) har ett utdraget , långsamt, segt växlande som speciellt märks om man försöker använda den manuellt. Jag tycker det är lite störande.
av Starcraft2
Lånar tråden. En dum fråga kanske.

Hur får man veta när växellådan på en automat var genomgången eller när oljan byttes i den? ifall jag vill köpa mig en begagnad av någon på blocket? står det i service-boken om det är gjort eller är det bara stämplat att den vart på service men inte vad den varit inne för? ?:-/

Funderar som nästa bil kanske köpa en automat (begagnad) eller om jag borde välja en manuell bil? enda skillnaden jag ser är att jag inte litar på automatväxlade bilar, på jobbet hade/har de en v70 classic automat som rasade rätt fort och en verkstad försökte byta växellådan på den 4-5 gånger utan att få ihop bilen igen ?:-/
Användarvisningsbild
av isak
Är oljan bytt o lådan rensköljd med 6 -7000 milsintervaller verkar de hålla länge. Har själv en D5a som gått 54 000 utan renov. FD taxi som ja ägt sista 10 000 milen en del husvagn i de.
Gå om möjligt in o se historik på obj du är intresserad av.
Isak/
Användarvisningsbild
av Perc
greeeken skrev:Manuell låda anyday i veckan plus att man slipper allt strul med automatlådorna
Jag inser att jag svarar på ett inlägg från 2009, men ändå.

Jag skulle faktiskt hellre satsa på en konventionell automat om jag vill ha problemfrihet. Ingen koppling att slira sönder med dyr reparation som följd, ingen läckande kopplingshydraulik etc. För att inte tala om lådrasen på sexväxlade manuella D5:or. Finns inga på skrotarna heller utan det är fabriksny låda som gäller.

Då byter jag hellre olja och B4-lock på en Geartronic-låda. ;) Visst kan det bli dyrt med automat också om fel sak går sönder, men oftast rullar dom på helt utan problem.

Sen tycker jag det är helt galet att först betala sjuka summor för en bil med alla tänkbara bekvämligheter och sedan sitta och trampa på en pedal och flytta kuggar med en spak.
av Cedrix
Var och provkörde en XC70 D5 09:a Aut på bilbolaget innan jag köpte min manuella 10:a.
Det jag blev mest besviken på med Aut var hur otroligt lång tid det tog från att jag trampade plattan i mattan tills den växlade ner och gav gaspådrag. Även när jag växlade "mauellt" med den var det en väldigt lång fördröjning därför valde jag manuell låda (och förbrukningen).

Men jag är inte helt överens med den manuella lådan heller, varför har dom gjort den 6 växlad? bara löjligt på en bil med över 400Nm.
Har även en V70 D5 med 5-vxl manuell, och skillnaden är att på den 6 växlade är det tätare mellan växlarna, och man får vispa på ännu mera och det blir onödigt stora hopp att hoppa över någon växel.
Om den nu ska vara 6 växlad, varför inte höja utväxlingen rejält på 6:an och behålla utväxlingen på dom andra växlarna likat som på den gammla lådan.

Verkar vara exakt detta jag råkat ut fö[…]

denna kanske gör jobbet? + en massa annat ock[…]

@Volvo V70 2.0F MY11 Inscription Tackar för t[…]

Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de fles[…]