Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Det må hända att det är en "dum" fråga, som inte går att få något klart svar på. Men jag kör i alla fall, så får vi se vad som händer sen. Hur som helst så köpte jag min V70II ('08) i mitten/slutet av April i år. För någon månad sedan tändes lampan som sade att bilen skulle in på service - Och det var ju den "årliga" servicen vi snackade om.

För denna "lilla" service skulle min lokala Volvohandlare (märkesverkstad - och som vi vet är dom inte billiga) ta 2.500 kr (max, enligt dom) för hela kalaset. Rätt mycket cash för det lilla jobbet som egentligen görs, tyckte väl jag. Så imorse tänkte jag att jag kunde kolla även med Mekonomen, eftersom att alla säger att dom är så billiga, kan stämpla boken, garantin håller o.s.v.

Men när jag då fick en prisuppgift av dom, så sa dom MINST 3.000 kr eller där omkring. Kan det verkligen stämma? Sen när blev det billigare på en Volvoverkstad än hos Mekonomen? Och är "minst 3.000 kr" verkligen rimligt för oljefilter, luftfilter + snabbkoll på övriga funktioner, så att allt funkar?

Dessutom hade jag en fundering, som ni kanske inte kan svara på, men jag kör ändå! Eftersom att jag köpte bilen hyfsat nyligen; borde då inte min Volvohandlare kunna stå för detta, eller är det verkligen okej att köpa en bil för 200.000 kr som två månader senare ska in på service, utan förvarning? Jag har kontaktat säljaren, men väntar fortfarande på svar därifrån. Tänkte om ni har några åsikter och tankar kring det.

Är tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av petkas
just vad det gäller service så är det inte längre billigast at serva hos dom "privata" verkstäder,om jag vore du så skulle jag fortsätta att serva bilen hos volvo då får du förlängd assistans också,och bara det är värd rätt så mycket,och sen tycker jag att det var taskigt gjord av försäljaren som säljer en bil som ska snart till service,utan att bjuda på detta,det kan du hälsa honom :evil: ,om han/hon har lite vett i skallen så kommer han/hon att bjuda på detta,även om du har redan hunnit ha bilen i 2 månader.
Användarvisningsbild
av henka35
Du har 1000 mil/år som intervall och då byter man olja och oljefilter. Men 2500 är inte så farligt, kom ihåg att bara oljan kostar nästan 1000 kr. Sedan tar de ca 100-200 kr för ett oljefilter. Räkna ca 1 timmes jobb á 1000 kr så då är vi framme.

//Henrik
av jhenrikj
henka35 skrev:Du har 1000 mil/år som intervall och då byter man olja och oljefilter. Men 2500 är inte så farligt, kom ihåg att bara oljan kostar nästan 1000 kr. Sedan tar de ca 100-200 kr för ett oljefilter. Räkna ca 1 timmes jobb á 1000 kr så då är vi framme.

//Henrik
Har pinfärska prisuppgifter. Hade min 2.5FT inne för 1500 mil service i morse, dvs olja+ oljefilter. Kostade 1005 pix hela kalaset, hos volvo, tog 45 minuter.
av Amli
Det beror ju även helt på hur och hur mycket du har kört. Har du kört mycket är det ju ändå möjligt att bilen var nyservad när den levererades till dig. Vad står det i service boken och hur långt har den gått?
Användarvisningsbild
av micke011
jhenrikj skrev:Har pinfärska prisuppgifter. Hade min 2.5FT inne för 1500 mil service i morse, dvs olja+ oljefilter. Kostade 1005 pix hela kalaset, hos volvo, tog 45 minuter.
Jisses, inte mer?! Så vill man ha drygt 2500kr för serviceavtal på en 2,5FT med 1500 mil per år! Jaha det var nog det svar jag sökte beträffande serviceavtal eller inte, tackar.
av JHg
jhenrikj skrev:
henka35 skrev:Du har 1000 mil/år som intervall och då byter man olja och oljefilter. Men 2500 är inte så farligt, kom ihåg att bara oljan kostar nästan 1000 kr. Sedan tar de ca 100-200 kr för ett oljefilter. Räkna ca 1 timmes jobb á 1000 kr så då är vi framme.

//Henrik
Har pinfärska prisuppgifter. Hade min 2.5FT inne för 1500 mil service i morse, dvs olja+ oljefilter. Kostade 1005 pix hela kalaset, hos volvo, tog 45 minuter.
Varbergs Bildepå?
av jhenrikj
micke011 skrev:
jhenrikj skrev:Har pinfärska prisuppgifter. Hade min 2.5FT inne för 1500 mil service i morse, dvs olja+ oljefilter. Kostade 1005 pix hela kalaset, hos volvo, tog 45 minuter.
Jisses, inte mer?! Så vill man ha drygt 2500kr för serviceavtal på en 2,5FT med 1500 mil per år! Jaha det var nog det svar jag sökte beträffande serviceavtal eller inte, tackar.
Beror väl på att nästa service kostar betydligt mer. 1500 är ju bara olja och filter...3000 är ju en komplett service med allt vad det innebär.
A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]

1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]

Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]