Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eldorado
Det är inte så pass enkelt att det bara är knappen vid själva lyset som har kärvat fast eller helt enkelt pajat?
av Burken
lr så e knappen intryckt :lol:
av nissetib
Har oxå problem med det ibland. I min bil är det låset som krånglar. I låskistan så sitter det en microbrytare som styr ljuset och ev larm. Det är den som krånglar.

En dyr sak att byta....kistan kostade , för ett par år sedan ca 1000:-.

Jag själv ska försöka å hitta en lös microbrytare och bara byta den. Problemet är att man måste hitta en hyfsat likadan, med tanke på hur litet utrymme som finns för brytaren.
av sm7ovk
OK, tackar för tipset.
Har inte svarat eftersom felet "självläkt", men det är säkert mikrobrytaren! Får väl öppna upp hela "låskistan" och kolla.
av faxeluringen
Jag har samma problem på min 855-97:a men endast vid fuktig väderlek.
Rätt irriterande då den drar slut batteriet på vintern om bilen står några dagar. Löst det tillfälligt genom att sköta det manuellt på knappen, men man glömmer ju ibland :-(
mvh Andreas
av sm7ovk
Det som är mest irriterande är ju när det "självläker" för att en solig dag plötsligt återkomma - naturligtvis när man parkerat bilen för en längre stund...
av aTommyC
Hadde samme problem på 850 '96.

En microbryter skal holde leeeenge. Mangfoldige titusen switcher. Så at det er bryteren som er gåen har jeg liten tro på.

I låskassen til 850 så er det en lang fjærarm som sitter i forbindelse med låsmekanismen. Denne armen hadde gitt etter for press, slik at den ikke lengre klarte å trykke knoppen på microbryteren helt inn. Ved å stramme denne armen litt i riktig retning, fungerte bryteren helt perfekt.

Før jeg rettet opp feilen fungerte lyset slik at om jeg lukket bakluka med stor nok kraft, så ble det mørkt. Etterhvert krevde dette så mye kraft at innertrekket på bakluka falt av. Da MÅTTE jeg reparere feilen. :)

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]