Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjodell
Hej nu är de så att jag har köpt mig en volvo v70 -98 och de har suttit automatlåda i den, den har gått igenom besikningen när ägaren innnan hade den då var de också manuell i den, de går väl inte att regbesikta bilar efter 95? undrar nu hur jag ska gå till väga om dom säger nått på besikningen när jag ska besikta !

Mvh
av *pettson*
Har du provat att ringa bilprovningens tekniska tjänst?.. Det är dom som har dom rätta svaren och dom gällande reglerna, inte vi.
Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 09.00-16.00
av Zeppe
Har du tur säger dom inget, men så här sa dom till mig angående byte.
Det står i reglerna att fr.o.m årsmodell-1993 om du skall byta manuell till automat eller vice versa så skall du ha ett avgasintyg från bilfabrikanten som säger att bilen är i samma utförande som en redan existerande modell.
Detta intyg skall Volvo Pv skriva ut vilket de tyvärr inte gör längre :cry: .
Det är så att bilarna är heltypsgodkända och då är motor/låda körda tillsammans och fått vissa avgasvärden vilket gjorde ett regelrätt byte på min bil omöjligt.
Jag skulle byta från automat AWD till automat FWD men det fick jag alltså inte. Nu kommer jag inte ihåg vilken sida de sa att jag kunde läsa detta på men jag tror att det gick att länka sig dit från bilprovningens hemsida.
Jag tycker det är synd att det skall vara så svårt att få göra vissa saker, jag menar att det för min del redan fanns en sån bil som jag ville bygga så värdena fanns ju redan, men det var tvärnit.. :twisted: :twisted:
Zeppe skrev:Detta intyg skall Volvo Pv skriva ut vilket de tyvärr inte gör längre :cry:
Volvo har ingen som helst skyldighet att skriva intyg. De skulle kunna, men de vill inte, och man kan inte tvinga dem.
Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]