- mån 31 aug 2009, 16:18
Hos mig ligger Volvo och SAAB närmast hjärtat, men jag har alltid föredragit Volvo just tack vare en eller två cylindrar fler. Och när nu SAAB äntligen fått sig en V6a är det en otidsenlig och bränsleslukande motor, tråkigt.
Samtidigt i dessa miljöhysteri-tider får man väl förstå att tillverkarna gör allt för att få ner förbrukningen, absolut inget fel i det sålänge man inte smalnar av utbudet så att vi "njutare" blir lidande. :D
andreas_lofgren skrev:I ett sammantaget perspektiv tycker jag 5orna är de mest optimala konstruktionerna. De går jämnare än en 4a och har ett mycket trevligare ljud. Personligen föredrar jag ljudet av en rak 5a före en 6a men det är ju smaksak. En 6a går ju förvisso teoretiskt jämnare än 5an, men har i gengäld också större friktionsförluster.VolvoB20 skrev:Flera cylindrar kostar mer och gör motorn längre....Den kostnaden tar jag gärna, borde ju inte bli så mycket dyrare med ett litet större block, 8 ventiler till och två cylindrar. Men jag kanske är för ensam med det tankesättet? Borde ju inte vara det med tanke på hur mycket framgång BMW skördat med sina sexor. Tyvärr har ju inte BMW några sexor under 218hk i nuläget och tydligen ska det bli ännu värre framöver.
Man får väl göra som på nya GOLF GTI där man satt ett "högtalarmembran" som spelar motorljud för föraren så han ska bli nöjd.
Angående Golfen så visst låter det mycket, men det är ju fortfarande bara brum - ingen sång
Hos mig ligger Volvo och SAAB närmast hjärtat, men jag har alltid föredragit Volvo just tack vare en eller två cylindrar fler. Och när nu SAAB äntligen fått sig en V6a är det en otidsenlig och bränsleslukande motor, tråkigt.
Samtidigt i dessa miljöhysteri-tider får man väl förstå att tillverkarna gör allt för att få ner förbrukningen, absolut inget fel i det sålänge man inte smalnar av utbudet så att vi "njutare" blir lidande. :D