Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Hej!
När jag svänger åt höger så uppstår att skrap ljud och antisladd lampan blinkar. Har kollat under bilen men tror inte det tar i någonstans. Konstigt....och att de bara händer när jag svänger höger.
Någon som har någon ide vad de kan vara?

MVH Anders
Jag hade ett liknande problem på min bil (V70N MY04). Jag har dock inte antisladd, men när jag svängde åt ett håll och bromsade så gick ABSn in. Det visade sig vara ett litet glapp vid ett av hjulen som gjorde att ABS givaren / hastighets givaren inte kunde ge korrekt signal. När glappet var åtgärdat så löste sig problemet. Mitt problem uppstod efter ett kopplingsbyte då de missat någon bult vid monteringen.

Jag säger inte att du kanske har glapp, men kolla att givaren är ok och att kuggkransen som triggar givaren ser bra ut. Kan kanske vara något...
Vet inte om jag lyckas förklara det bra men försöker. Givaren sitter precis bakom bromsskivan. Om du tittar uppifrån och ner rakt ovanför skivan (när du monterat av hjulet) så ser du en liten "fördjupning" (om den inte är full med smuts). Det ska gå en kabel ner här, och den slutar i givaren.
ska försöka kika efter givaren. är inget vidare kunnig på bilar så det blir väll en tur till verkstad om jag inte hittar nått fel. Bilen går ju helt som vanligt om jag stänger av anti sladd med knappen i instrument panelen.
Finns det någon säkring jag kan ta ur så att antisladd startar varje gång?

MVH Anders
abel1 skrev:ska försöka kika efter givaren. är inget vidare kunnig på bilar så det blir väll en tur till verkstad om jag inte hittar nått fel. Bilen går ju helt som vanligt om jag stänger av anti sladd med knappen i instrument panelen.
Finns det någon säkring jag kan ta ur så att antisladd startar varje gång?

MVH Anders
Du har inte bytt däck på en axel nyligen ?
Kanske är det isf olika däck som gör att hastigheten
mellan fram o bak eller hö o vä skiljer sig så
pass mycket att Antisladd börjar arbeta.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]