NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dudde66
Har köpt en V50 Drive -2010 och funderar på vilka vinterdäck och fälgar jag skall beställa?
Jag skulle gärna köpa friktionsdäck som är lättrullande, går det att kombinera?

Tacksam för tips om däck som fungerar bra på V50 beträffande säkerhet,stabilitet, bränslekonomi,mm

Ska även köpa fälgar till bilen och skulle därför uppskatta att få bra tips om bra vinterfälgar.
Man har ju förstått att en del fälgar samlar på sig "skit" under vinterföre och att det då uppstår vibrationer.

Hoppas Vintern dröjer / Dudde
av jumu01
Beroende var du bor, jag skulle inte välja friktionsdäck utan dubb (jag prioriterar säkerheten före än att det skall vara lättrullat däck)!

En tanke är att kanske välja lättmetallfälgar som inte består av 150 ekrer ala BMW utan att den är lättvättad med få "ekrer" med tanke på all skit som läggs ut på vägarna vintertid främst saltet!
av Psygnosis
Eftersom du har en DRIVe så får du bara köra på odubbat jag har oxå en 2010 och mina vinter däck är 185-65-15 odubbat.

Lycka till
Användarvisningsbild
av henka35
Psygnosis skrev:Eftersom du har en DRIVe så får du bara köra på odubbat jag har oxå en 2010 och mina vinter däck är 185-65-15 odubbat.

Lycka till
Min V50 DRIVE S/S levereras med Isis 15" med 195/65-15 Nokian Hakka 7 dubb. Självklart får du ha dubbdäck! Vem säger annat?
Och om så skulle vara fallet, vem bryr sig om det då? bara köra dubb om det är de man vill ha.
Dimensionen 185/65-15 används inte av Volvo så jag vet inte vart du fått de ifrån? Men det kanske är något helt nytt som de infört nyligen.

//Henrik
av Psygnosis
henka35 skrev:
Psygnosis skrev:Eftersom du har en DRIVe så får du bara köra på odubbat jag har oxå en 2010 och mina vinter däck är 185-65-15 odubbat.

Lycka till
Min V50 DRIVE S/S levereras med Isis 15" med 195/65-15 Nokian Hakka 7 dubb. Självklart får du ha dubbdäck! Vem säger annat?
Och om så skulle vara fallet, vem bryr sig om det då? bara köra dubb om det är de man vill ha.
Dimensionen 185/65-15 används inte av Volvo så jag vet inte vart du fått de ifrån? Men det kanske är något helt nytt som de infört nyligen.

//Henrik
Sorry jag menade 195:or man får inte köra med dubb men som du säger vem bryr sig ;) samma man får inte sätta på 18" heller pga att då är det ingen miljöbil längre.
Om man får dubbdäck med när man köper en DRIVe så är det bara okunskap hos säljaren.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
henka35 skrev:

Lycka till

//Henrik
Visst menar du Hakka 5, eller har dom släppt ett nytt däck? :shock:
Användarvisningsbild
av henka35
Titaniumgrå skrev:
henka35 skrev:

Lycka till

//Henrik
Visst menar du Hakka 5, eller har dom släppt ett nytt däck? :shock:
Jepp, Hakka 7 finns nu ute... Den har jag beställt till min bil :-)-)

http://www.nokiantyres.se/dack?id=12091 ... peliitta+7

//Henrik
av magnussjogren
Hej!

Är på jakt efter fälgar och vinterdäck till min S40 2,4 -2004 blir dock lite osäker på vad som gäller för storleken på fälgarna. Min fråga är om jag måste ha 16 tum på min modell eller om jag kan ha 15 tum? Enligt exempelvis teletyre.se måste jag ha 16 tum men enligt bythjul.com passar 15 tum. Fälgen som det gäller är Ace Peak. Själv trodde jag att jag var tvungen att ha 16 tum innan jag besökte bythjul.com, är det inte bara s40 1,6 och 1,8 som kan ha 15 tum?

// Magnus
av Doby
magnussjogren skrev:Hej!

Är på jakt efter fälgar och vinterdäck till min S40 2,4 -2004 blir dock lite osäker på vad som gäller för storleken på fälgarna. Min fråga är om jag måste ha 16 tum på min modell eller om jag kan ha 15 tum? Enligt exempelvis teletyre.se måste jag ha 16 tum men enligt bythjul.com passar 15 tum. Fälgen som det gäller är Ace Peak. Själv trodde jag att jag var tvungen att ha 16 tum innan jag besökte bythjul.com, är det inte bara s40 1,6 och 1,8 som kan ha 15 tum?

// Magnus
2.4 kan inte ha 15 pga bromsokens storlek. Hade själv en 2.4 -04 förut.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]