Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Monterade nyss dit en bryytare för att slå till och från extraljusen.. köpte färdig sats på volvo.. var ju bara att plugga in i färdig kontakt och en säkring och en brytare under ACC enheten inne i bilen..

Nåja... då jag tog bort den panelen framför växelspaken och monterade dit brytare.. noterade jag att det finns ju 3-4 st till ställen för kontakter.. dock måste jag byta panelen till en med flera hål.. MEN.. hur nyttjar dessa kontakt stycken? är dom till för något speciellt? eller kan man sätta dit något och programera om i mjukvaran? eller hur funkar detta.. tänkte montera dit några extra dimljus och kunna sätta en knapp för dessa.. men hur får jag det att fungera?

MVH Thomas
De är till för lite olika tillbehör så som elfällbara nackstöd bak, barnlåsning av dörrlåsen bak, omkoppling till bensindrift (Bi-Fuel), elinfällbara ytterspeglar etc.

Så på frågan hur du utnyttjar slotarna blir svaret: skaffa alla tillbehör! :D Sen måste allt laddas med mjukvara för att fungera. Det går inte att bara sätta i en knapp och koppla vad som helst till den eftersom kretskortet där knapparna sätts i är kopplat till CAN-nätet. Dock kan det vara bra att veta att man kan flytta om knapparna som man vill. När jag monterade elinfällbara ytterspeglar flyttade jag knappen för antisladdsystemet för att det skulle bli enklare att komma åt spegelknappen (ingen omladdning av mjukvara krävs vid flytt). Hålen som jag inte använder köpte jag täckpluggar till, finns på Volvo och kostar nån tia eller två/styck.

Det finns någon som har moddad en knapp för att styra sin garageport med. Detta kräver dock en hel del pill och lödvana. Man får helt enkelt se till att knappen inte är inkopplad i kretskortet och dra egna kablar till det man vill styra.

Mvh
/Fred
Oki doki.

Då kommer nästa fråga.. var går det att hitta vilka tillbehör man kan montera?.. allt lull lull..

el infälda speglar vore jumjum.. har lite trångt in i garaget.. läst lite om inte allt för dyrt heller..

elfällda nackstöd.. ja varför inte :)
...ja...lite får du nog allt söka själv... :wink: Svaren på alla dessa frågor finns på forumen, speciellt just svxc.se som föregående tipsade om.

Mvh
/Fred
Kan väl svara lite i denna tråd då jag fått denna knapprad full ;)

De knappar du kan sätta in och utan att modda sj och löda är

Elinfällbara backspeglar (då måste du köpa dessa speglar också, samt mjukvara)
Extraljus, montera extraljus ingen mjukvara behövs
Privatlåsning av backlucka (bara att ladda mjukvara)
Sen vet jag ju inte vad du har men sen finns ju Stc alt dstc om jag inte blanar ihop bokstavs kombinationerna.
Sen sensor avstängning om man har rörelse sensor till larmet.

Dessa går att montera utan att modda..

Sen finns det div knappar till med olika symboler men då krävs lödvana och fantasi!! ;)
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]