Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
jimDK skrev:en diesel har ett varvtalsområde(RPM) som inte är stor, så det är bäst med en automatisk på dieselbilar, annars måste du växla ganska ofta :wink:
tex en omkörning i 3rd Gear 40kmh => 100kmh i en diesel, rpm är för hög.
(på en bensindriven bil, jag föredrar en manuell)
Jovisst säger inte emot
Men där du måste ha 2an i en bensinare kan du ha 3an i dieseln.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
jimDK skrev:Ja, det finns mer dra från botten, tydligt om man kör mycket husvagn.
Det är sant.
Nu förstår jag inte riktigt denna kommentar. Det är ju klar att det är mkt bättre att dra en husvagn med diesel oavsett om det är automat ellerr manuell låda eftersom dieseln har ett bättre bottenvrid och högre vrid än dito 2.5t.
av Cedrix
Beror helt på var man kör, bor man i stan och kör mycket stadskörning med en diesel blir man knäpp på att växla. Kör man mer långkörning är det överlägset med mauell.

Manuella bilar drar betydligt mindre soppa och går bättre, lägger i 5:an på min V70 D5:a (KCR) i 55km/h sedan behöver man aldrig växla ner, oavsett om man har husvagn eller gör omkörningar.

Men å andra sidan får man ju beta igenom växlarna för att komma upp i 55km/h.
av M.P
Automat såklart, jag menar att man har ju både klimatanläggning, farthållare, regnsensor etc, varför ska man då frivilligt välja att frånskilja motor och växellåda med foten för att sedan manuellt byta växel, känns ju som ett väldigt förlegat koncept i min mening. Fördelarna med manuell är att den snittar 0,5-1 dl mindre per mil och mest troligt håller motorns livslängd utan oljebyten. I alla andra aspekter känns automaten bättre/lyxigare. Brasklappen är väl oljebytena som bantats bort för att förmånsvärdet ska bli så attraktivt som möjligt för tjänstebilsfolket, kan bli tråkigt för ägare nummer två om man inte själv lägger till det på servicen nån gång (jag bytte första gången vid 10.000 mil och det behövdes enligt meken).
av Lövet
Nackdelen med automatlådor är ju främst att de driver upp förbrukningen. Med Powershift så försvinner ju alla dessa nackdel. Får hoppas Volvo får in den lådan i lite fler modeller.
Användarvisningsbild
av isak
hej
håller med dig det verkar vara en optimal lösning. dom vet väl inte om de håller i de 5cylindriga bilarna?
en nackdel till med aut- farthållaren är för tvär i sin kompensering, går ej att lägg in minnet efter en hastighetsbegränsning. onödigt med nerväxling i det läget? expel från 70-120. har pratat med volvofolket om det? går ej att lösa med omprogramering. petrolbilar vet jag inte om det är lika? vet kanske någon som har?
isak
av Lövet
Att det inte blir någon Powershift till femmorna har nog främst med volymerna att göra. Att utveckla en låda till en motor som inte delas med Ford gör nog att priset blir för högt. Men det kanske är på gång. Nya S60 kanske får nya lådor?
Användarvisningsbild
av jimDK
dieselmagnus skrev:
jimDK skrev:Ja, det finns mer dra från botten, tydligt om man kör mycket husvagn.
Det är sant.
Nu förstår jag inte riktigt denna kommentar. Det är ju klar att det är mkt bättre att dra en husvagn med diesel oavsett om det är automat ellerr manuell låda eftersom dieseln har ett bättre bottenvrid och högre vrid än dito 2.5t.
Det är ett svar på:
>>Men där du måste ha 2an i en bensinare kan du ha 3an i dieseln.

Du har skrivit "bottenvrid", min dålig svenska blev til "dra från botten" ;-)

Bilen är nu tappad på olja och felko[…]

Missljud tomgång Volvo v60

Hej, Är det någon som har någon […]

Just det, det här är Telia...

Glömde att skriva att den gärna ska klar[…]