Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikaelC
Funderar på att köpa min första bil snart

Någon som har erfarenhet av både 240 och 740?
Vad tycker ni skiljer förutom utseendet?
För och nackdelar?

Har erfarenheter av en 245a -82 som familjen hade för många år sedan. Minns att jag störde mig väldigt mycket på allt oljud - vi som pimpat bilen med CD spelare, men så fort man kom upp i motorvägsfart hörde man ändå inget..

Hur är senare årsmodeller, blev isoleringen bättre? siktar in mig på en 88b och framåt. Är 244 bullrigare än 744?

Försök att vara objektiva trots att tråden är i 200 forumet ;-)
av Kongo76
Vill du lyssna på stereo, är det väl bäst hemma? Kan bara jämföra volvo 244 1989 och SAAB Aero 9000, och då får du ta Saaben om du ska lyssna på Stravinskij!

Personligen tycker jag 240 fetar upp det klena soundet på dom första Black Sabath-albumen. 740 låter skit den med gissar jag. 240 är den sista snygga volvon, fast det frågar du ju inte om, så det är väl fastställt?
av Vovlo_Henrik
Mycket är nog en smaksak men personligen tycker jag 740 är bättre konstruerad vilken gör den till en mycket trevligare bil när det gäller service och reparation :-)-) Senare 240 blev bättre vad gäller oljud men 740 går tystare och väghållningen är bättre :wink:
av MikaelC
Ledsen, missat att ni svarat.

Tack för svaren!

Kongo76:
:-) Lyssnade faktiskt på Black sabbath i 245an vi hade när vi var runt på klättersemestrar ute i europa. Dock bara i lägre fart. Efter att ha stått för nära en högtalare på en konsert klarar jag inte av att höja så mycket för att dränka oljudet, blir bara plågsamt.

Men det viktigaste med bilen är ju inte ljudet.. Och tycker nog att 240n är snyggare än 740, undantaget 740 GLT 16v från 88-89 med metalliclack. Var drömbilen när jag var 7-8 år..

Vovlo_Henrik:
OK, perfekt med infon! Hm, om hjärtat får tala är det nog en 240 det blir, men hjärna och öron säger nog 740!

Om jag inte hittar en billig 850, men har fått uppfattningen att det kan bli mycket dyrare i service.
av svenning
MikaelC skrev: Om jag inte hittar en billig 850, men har fått uppfattningen att det kan bli mycket dyrare i service.
Vad jag har för mig är det inte de gamla vanliga goa b19,21,23 motorerna i 850. Sen är ju 850 framhjuls driven som kan vara något att tänka på när man köper första bil, men det beror ju på hur du ska köra ;)

Jag har haft både 740 och 240 och tycker att 740 är goare i körningen, 240n är väll lite mindre i karossen med.
Användarvisningsbild
av Tallen
Har haft flertalet 240 och 245, och 740...
det jag gillar med 740:n är att den är bredare vilket ger något bättre köregenskaper på asfalt, och lättare i rumpan... lättare att sladda med,
men oxå lättare att "snurra" med då det räcker med något dåliga däck och blöt asfalt... så en nackdel men man lär sig och man känner ju när det börjar gå lite illa så man hinner ju parera hehe!

Men 240 är något stabilare och dom jag har haft har gått tyst om du menar vägbuller och dylikt..
Ska du lasta så är 245 bättre än 745 då 245:an har längre bagageutrymme, särskilt om man fäller baksätet..

Nackdel 200-serien... dock en av dom få... men pajar värmepaketet på den är det jobbigt som fan att ta bort det och i med den "nya" då man måste plocka i sär halva inredningen känns det som när man ska komma åt det, klar fördel på 700-serien :D

pesonligen anser jag att volvo bygde 700-serien för att deras linjaler blev krokiga och behövde riktas då kom volvo 700-serien till :lol: :P :lol: (förlåt alla 740 fans men har haft för många 240)

Men jag skulle säga välj det du känner för... dom är ju bra bilar båda serierna så det handlar mest om att välja efter sin egen smak... båda är ju roligast på snö, blöt asfalt och för att grusbusa med allat annat kan du ju åka nått annat för haha :twisted:
Användarvisningsbild
av camaro69
Köp en 850. Mycket modernare kontruktion.

Varför köpa "stenålder" om du ska den som bruksbil? :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
camaro69 skrev: Varför köpa "stenålder" om du ska den som bruksbil? :wink:
För att de är billigare. Visst du kan kanske hitta en 850 till lika lågt pris men då är det nog ett mer osäkert köp tror jag.
Personligen så hade jag valt 240 och en motor med insprutning. Har egentligen ingen bra motivering men tycker den är snyggare.
av MikaelC
Svenning:
Jo, 850 har inte de gamla fyrcylindriga motorerna, utan nyare 5 cylindriga.

Uppvuxen med bakhjulsdrivn volvo, haft körkort i 7 år och kör lugnt, så är ingen större fara..

Jo, 240 är smalare, och utrymmet är fördelat mer för last än för folk. Tacl för din åsikt!

Tallen:
Tack för din input! Jo, menade vägbuller främst. Då kanske de är ganska likvärdiga. Kommer nog åka ganska lugnt och sikta in mig på ecodriving ;-) för att spara soppa och däck, men bra att det finns buspotential!

Bli nog den modell där jag hittar ett bra exemplar till rätt pris!

Camaro69:
Skulle hellst vilja ha 850, men tror det blir dyrare. Funderade lite på billig 850 med rasad koppling. Men ringde till en av bekannt rekommenderad verkstad (inte volvo), och de ville ha 8-10 000 för byte, och han sa också att det är vanligt med fel på topparna också som blir dyrt. Vanliga abs-fel också som jag förstått. Min budget för bil är ca 8000, och för det får jag nog ingen 850 i OK skick som jag inte behöver lägga ner massa service på.. Tyvärr
Användarvisningsbild
av Tallen
Visst 850 är nyare men dock dyrare i likvärdigt skick, och en anningen "svårare" att skruva med... vet ett vanligt fel på dom det är packboxen mellan motor och låda...

men en 2/700 serie med insprut är mycket trevligt och drar inte alls så mycket vid snålkörning.. skulle försöka hitta en med B230E, i så fall då jag tycker det är en "bättre och trevligare konstruktion" i helhet..
men som sagt bara känna efter själv vad du vill ha och inte köpa första bästa, utan kolla runt åk och titta och gemför, se vad/vilka problem ägarna har/har haft med just den du tittar på... det finns gott om dom "gamla hedliga volvo-maskinerna" där ute,
och kan du inte själv finns det ju gott om folk som kan :D

och enligt mig... efter egen erfarenhet... första bil... = då ska man ha höga krav för ens egen skull... jag hade inte det och ja hade väl lite smått otur då med massa små-saker hela tiden... nu har jag inte så jättehöga krav på minna bruksvagnar men inte får det vara skit inte :lol: :lol:

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&ar[…]

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]