Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan det vara som så att Volvo inte gör någon skillnad på sina vagnar och har samma cambervinkeldetaljer för alla V70N oavsett chassiets höjd (R är väl något lägre satt än 2.4 sug)?

Isåfall är ju cambervinkelfelet infört från "fabrik" ??? ?:-/
Flyvert: Hade precis samma däckslitage som på din bild. Mina hade gått som framdäck och blivit snedslitna, pga "sned framvagnsinställning".
För att få ut lite fler mil av däcken så fick de gå som bakdäck, och med hsvagn (1490 kg) så var det "inga problem att få fram corden på däcken".
Lösningen var nya däck och 4-hjulsinställning, som f.ö. visade att bakvagnen stod helt OK.
Bilen jag kör är en V70 -06 D5 AWD.
Nej, jag har väldigt svårt att tro att Volvo skulle göra en "bonnasänkning" på R:en utan att ta hänsyn till hjulvinklarna. Med fel hjulvinklar får ju bilen sämre väghållning. Det skiljer nog ett och annat i bakvagnen. Det kanske inte syns med blotta ögat, men kanske om man börjar mäta lite. Något/några stag är säkert kortare eller längre.
Körde SAAB 9000 före denna och har ännu inte blivit riktigt "vän" med den delade bakaxeln som "jazzar" med höfterna när man kör över brunnslock, etc.

Tycker faktiskt att "jazzandet" har ökat med tiden, även när man kör med Four-C i "Sport" eller "Advanced" läget.

Får nog kolla upp bussningarna...
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]