Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
greeeken skrev:
Jo men nu äre så att jag oxå frågade dom när jag besiktate.
Så varför ska jag tro på det du säger om vi ska ta det så.
Ska vi hårddra det så får man inte ändra mkt på sin bil. inte byta till större fälgar, inte byta lycktor bak m.m.m.m
Hade dom brytt sig om konverterade helljus hade man fått avslag på det direkt.
Va fan,om du oxå ha frågat och fått ett annat svar så blir man fundersam, då ber jag om ursäkt för ja trodde du tog det ur det blå.
Fälgar är undantaget sen -06 så man kan inte jämföra med det
Användarvisningsbild
av Severin
Jag tar tillbaka allt jag har sagt om xenon i helljus, ringde SBP och det är godkänt....Va fan vilka nötter det jobbar här, ber om ursäkt att jag hade fel
Användarvisningsbild
av Charmed
är väl bara att koppla bort lampan och sätta dit vanlig lampa vid besiktning..

Dock förstår att ni diskuterar OM det är tillåtet eller ej. men lösningen är ju att byta lampa bara.. kontakten finns ju kvar.
av S.t.r.a.n.D
Dessa diskussioner kan fortsätta i evigheter och finns redan tusen liknande trådar på tusen forum, typ. Skulle tipsa att ge upp för alla tycker tydligen olika och har upplevt olika med olika besiktningsmän.

Charmed: Precis, svårare än så är det inte. Så gör jag med. Sen att besiktningsmannen ser 4 ballast och kontakter som hänger vid sidan skiter jag i, det har han inte med att göra.
av Lövet
Det är skillnad på den här diskussionen eftersom vi diskuterar helljus där besiktningsmännen enligt uppgift har order att inte bry sig om en konvertering. Halvljus är något annat.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Inte ens halvljuset är olagligt att konvertera om man har godkänd nivåreglering. Eller tror ni att besiktningsmännen vet vilka bilar som lämnade fabriken med xenon när denna information inte finns med i bilregistret?
av S.t.r.a.n.D
Dom vet mer än man tror. Gubben jag var till förra besiktningen visste att Xenon inte fanns på Volvobilarna 2001. Jag hade ju iofs bytt lampa men han såg ju allt annat.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Kravet är att man har ett godkänd halvljus, dom har ju regelverk och följa och kan knappast underkänna en bil baserat på egna antaganden om en bils standardutrustning. Dom kan som sagt inte ha koll på hela världens(om den är importerad) bilpark och vad dom lämnade fabriken med. Finns inte informationen lagrad om bilen så kan dom ju inte tro och gissa. Alltså, montera dit originalgrejer och gör det korrekt så fungerar det.
av Lövet
mrEasywin skrev:Inte ens halvljuset är olagligt att konvertera om man har godkänd nivåreglering. Eller tror ni att besiktningsmännen vet vilka bilar som lämnade fabriken med xenon när denna information inte finns med i bilregistret?
Om du menar att montera original xenonstrålkastare så JA det kommer att funka. Men att konvertera en fd halogenlampa är aldrig någonsin lagligt. Dels bryter du mot E-märkningen, dels får du aldrig rätt ljusbild.
av Bölja
Är enig med S.t r.a.n.D Det är inget problem att se om det finns nivåreglering till Xenonljus, bara man kommer under bilen. Ett "tränat" öga vet vad det skall leta efter.
En annan fråga:
I.o.m. att det är en viss fördröjning för en Xenonlampa att uppnå full ljuseffekt , är det då inte bättre med ett par extraljus med Xenon (har ej någon uppfattning om utseendet), för att uppnå samma "fina helljus", än att montera in detta i det vanliga helljuset.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]