Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
Hej Turborenault,

som blev medlem igår kväll vid ca 23.30 och med totalt 2 inlägg so far och endast i denna tråd, jag hoppas att du verkligen jobbar på Bilia Vinsta.

Kanske iofs hade varit bättre att ringa mig istället för att gå via forumet, om anledningen till att du skriver det är att du hört om att detta diskuteras på jagrullar.se och om Bilia är villiga att diskutera kompensation.

Tyvärr för Er är forumet mycket kraftfullt och personer som skriver här (och läser) är sannorlikt också sådana som i många fall uppfattas som kunniga av respektive bekantskapskrets och vars omdömen säkerligen i många fall kan påverka valet av verkstad och även valet av bilåterförsäljare.

I rådande marknad gissar jag att Ni inte önskar tappa fler kunder. Då ni säljer allt färre bilar blir ett tapp även på eftermarknaden förödande.

Efter som jag i viss utsträckning fortfarande jobbar med denna typ (utveckla kundrelationer/relationsmarknadsföring, eftermarknadsutveckling etc) av frågor professionellt vet jag att saker kan gå fel men också att det är helt avgörande hur man sedan hanterar situationen. Ibland kan det tom vara positivt att något (hanterbart!) går fel så att man får möjlighet att visa att man även är en part att lita på då problem uppstår.

Jag skickar ett PM/Mail till dig och ser fram emot att Ni/Bilia återkommer under dagen idag (torsdag).

Edit: Bollen har ju legat hos er ett tag nu!

Mvh Thomas
Senast redigerad av 2 Thho, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av AndersP
Turborenault, vilket inlägg i en tråd där Bilia har så mycket att vinna....eller förlora.
BIG MISTAKE :shock: :shock:
Kunden har redan förlorat, och Bilia kan inte vinna
Bilia kan med tvekan gå ur den är historien med heder i behåll.
Men då gäller, gör om gör rätt.
Oavsett vem som orsakat smutsen bör Bilia fixa till det hela å slippa "springa gatlopp" här på forumet å vara största snackisen i alla fikarum på respektive forummedlems arbetsplats.
Det man väntar på nu är att turborenault, hör av sig och skriver
Kunden har alltid rätt, men just i det är fallet tycker vi inte det pga "kända fakta(läs ovan)" MEN eftersom ORD står emot ORD så väljer vi på BILIA trots att vi anser oss OSKYLDIGA att fixa till bilen för att vi inte ska få ett rykte som vi inte förtjänar.
Bilia kan man lita på i alla väder right :D
Användarvisningsbild
av kave
Attityden från Bilia i detta fall var ett riktigt lågvattenmärke.
Personligen har jag mycket god erfarenhet av Bilia i Alvik och Nordstan, så alla Bilia är inte dåliga.
Senast redigerad av 1 kave, redigerad totalt 0 gånger.
perhall skrev:Påminner om när jag ringde Volvo Assistans/Assistance efter att ha haft batteritorsk. De satte in en sån där stång för att bända upp förardörren. "Blir det inga märken?" frågade jag. "Nej, jag vet vad jag gör", blev svaret. När allt var klart var det en två cm glipa mellan B-stolpen och dörren. REdan vid 50 kraftigt vindbrus som sedan blev mycket värre i högre fart. Det slutade med att de fick byta lister och lacka om dörr och dörrstolpar. Tröttsamt... just det, vem betalar deras lön.../PH
Men herregud sicka klåpare det finns! Får vem som helst ge sig in i en bransch som borde kräva någon form av grundläggande kompetens och insikt i hur metall påverkas av att man bänder och sliter i den! Har du fått ersättning för det som hände och syns det i efterhand att man åtgärdat det?
Användarvisningsbild
av Thho
Ingen har hört av sig från Bilia Vinsta.....men det var väl inte helt otippat.

Antingen jobbar inte Turborenault på Bilia Vinsta eller så insåg han/hon att det kanske inte var så smart att ge sig in i tråden med den typen av inlägg som han/hon skrev.

Det kan ju också vara så att dom VERKLIGEN inte bryr sig. Vilket som, lika illa.
Användarvisningsbild
av Jensen
Jag vill inte på något vis ta Bilias sida i detta fallet(jobbar på Bilia) men
det råder en viss osäkerhet i vem som är den skyldige, är det
Bilia eller är det en bärgningskille som varit oaktsam???
Egentligen spelar det ingen roll vem som orsakat det, du borde inte fått tillbaks
din bil i det skicket men, ett scenario kan faktiskt vara så att bärgaren orsakat samtliga
smutsfläckar utan att bry sig då han endast släpper av bilen hos Vinsta.
Att nästa person som tar emot bilen hos Bilia ser att ratt mm är smutsig
betyder inte att han per automatik börjar städa rent bilen från fläckar mm.
Bra att veta är att det finns rätt mycket kunder som inte är så pedantiska som
många utav oss entusiaster som hänger här är, därav kan det mycket väl vara så
att mekanikern inte ens reagerat på fläckarna.
Det händer dagligen att man får in "grisbilar" som ser för jävliga ut både in o utvändigt,
och då talar vi inte om 98-99 utan lika ofta 08 o 09 så detta är inget man aldrig sett förut.

Jag vill förtydliga att detta är ett tänkbart scenario, jag tycker självklart att det är
helt fel av Bilia Vinsta att inte höra av sig som man lovat.
av Lövet
När det gäller att försvara Bilia måste jag säga att Jensen gör ett väldigt mycket bättre försök än turborenault i alla fall. Låter inte alls osannolikt att det gått till på det sättet.
Användarvisningsbild
av Thho
Jensen skrev:Jag vill inte på något vis ta Bilias sida i detta fallet(jobbar på Bilia) men
det råder en viss osäkerhet i vem som är den skyldige, är det
Bilia eller är det en bärgningskille som varit oaktsam???
Egentligen spelar det ingen roll vem som orsakat det, du borde inte fått tillbaks
din bil i det skicket men, ett scenario kan faktiskt vara så att bärgaren orsakat samtliga
smutsfläckar utan att bry sig då han endast släpper av bilen hos Vinsta.
Att nästa person som tar emot bilen hos Bilia ser att ratt mm är smutsig
betyder inte att han per automatik börjar städa rent bilen från fläckar mm.
Bra att veta är att det finns rätt mycket kunder som inte är så pedantiska som
många utav oss entusiaster som hänger här är, därav kan det mycket väl vara så
att mekanikern inte ens reagerat på fläckarna.
Det händer dagligen att man får in "grisbilar" som ser för jävliga ut både in o utvändigt,
och då talar vi inte om 98-99 utan lika ofta 08 o 09 så detta är inget man aldrig sett förut.

Jag vill förtydliga att detta är ett tänkbart scenario, jag tycker självklart att det är
helt fel av Bilia Vinsta att inte höra av sig som man lovat.
OLD NEWS! LÄS VAD JAG SKRIVIT TIDIGARE!

Bilia har redan tagit på sig allt utom fläcken på utsida dörren samt ratt och växelspak!!!

Det är Bilias resonemang (Viss skit är vårt fel men inte annan) samt slöhet och vad som hände sedan som irriterar mig. Bilia skickar ett SMS flera dagar senare och orkar sen inte följa upp det hela trots att man MÅSTE HA INSETT att INGEN vill åka omkring i en bil som är så skitig. Faktum är att jag sa tydligt till kundmottagaren att det här måste åtgärdas omgående men att min fru, som redan var sen, kan åka förbi på macken och köpa något att rengöra i alla fall ratt och växelspak med.

Jag har ett antal gånger ovan skrivit att det inte är osannorlikt att det är bärgaren som skitat ner i bilen men det är bara spekulationer eftersom jag inte vet. Faktum kvarstår att Bilia lämnar ut en bil som är kraftigt nedsmutsad och har varken rutiner för det eller någon idé om hur man ska hantera det.

DET KAN INTE VARA FÖRSTA GÅNGEN DETTA HÄNT!

Jag har också skrivit hur jag tyckter att BILIA skulle ha hanterat saken och kanske tom vänt det hela till något positivit eller i alla fall inte som nu - enbart negativt. Läs mina tidigare inlägg.

Hur det hela har gått till är dock fullständigt ointressant ur ett kundvårdsperspektiv. Bilia har tagit betalt för både sina egna och bärgarens tjänster och ÄR ansvarig.

Turborenaults inlägg gör det hela än märkligare om det nu inte är så att han/hon falskeligen utger sig för att jobba på Bilia Vinsta vilket är lika illa det då han i alla fall bidrar till att ge en negativ bild av Bilia Vinsta.

Ni får spekulera hur mycket ni vill om vem som gjort vad, jag beskriver bara vad som hänt. Tröttnade på Bilias slöa och oengagerade hantering och gjorde istället rent i bilen själv. Bestämde mig sedan för att aldrig mer anlita Bilia Vinsta. Jag har absolut inte varit ute efter någon KOMPENSATION eller gratis rekond. Då hade jag nog ringt och tjatat.

Däremot berättar jag, liksom de flesta missnöjda kunder i andra situation, gärna om detta och sprider därigenom badwill.

Ids inte kommentera detta mer. Det leder ingen vart. Bilen är ren och jag är missnöjd men det finns andra verkstäder.
Användarvisningsbild
av Jensen
Faktum kvarstår att Bilia lämnar ut en bil som är kraftigt nedsmutsad och har varken rutiner för det eller någon idé om hur man ska hantera det.

Kan detta bero på att mekanikerna inte har det som
rutin att skita ner kundernas bilar????
Sen så känns det som att du överdrivit smutsfläckarna en aning
då det tydligen gick att få bort dom med våtservetter.
Användarvisningsbild
av Thho
Jensen skrev:Faktum kvarstår att Bilia lämnar ut en bil som är kraftigt nedsmutsad och har varken rutiner för det eller någon idé om hur man ska hantera det.

Kan detta bero på att mekanikerna inte har det som
rutin att skita ner kundernas bilar????
Sen så känns det som att du överdrivit smutsfläckarna en aning
då det tydligen gick att få bort dom med våtservetter.
Tänkte egentligen inte kommentera detta mer men då ännu en Biliaanställd ger sig in i debatten med en märklig syn på kunderna måste jag gå i svaromål.

Först och främst Jensen, en otroligt korkad kommentar! Ingen har påstått att dom har som rutin att skita ner kundernas bilar men trots detta händer det från tid till annan eller påstår du att det ALDRIG händer? Självklart MÅSTE en verkstad ha rutiner för hur man hanterar fall där kunden klagar på bilens skick vid utlämnandet.

I detta fall anser i alla fall Bilia i Vinsta att dom skitat ner min bil förutom ratt och växelspak så helt osannorlik händelse är det troligen inte. Tyvärr verkar dom inte kunna hantera frågan på ett vettigt sätt.

Jag har förövrigt inte överdrivit ett dugg. Mekka en hel dag med bilen så du är rejält smutsig. Sen sätter du dig i bilen (med beige skinnratt och växelspaksknopp) och drar i ratt och växelspak ett tag så får du en ungefärlig uppfattning om hur det såg ut. Ratten och växelspaksknopp var alldeles svarta. Det var så att man hajjade till då man öppnade dörren. Det gjorde även kundmottagaren.

Jag kan förstå din sista kommentar då du tydligen aldrig rengjort läderklädsel i en bil. Lädret är behandlat på ett sådant sätt att det inte i första taget suger upp smuts utan det lägger sig på ytan. Bla därför som alla mirakelmedel som säger sig kunna tränga ner i lädret och återfetta det bara är nys.Läderrengöringsvåtservetter har inga problem att ta bort smuts från läder, även oljesmuts. Skulle dock inte rekommendera detta för löpande läderrengöring, då funkar BRISK Low Foam och Suddgummisvampen bäst.

Jag måste slutligen säga att det är talade för Bilas attityd att två Biliaanställda på kort tid gjort inlägg och uppvisar samma märkliga "vi-har-då-inte-gjort-något-fel-det-är-nog-kunden-det-är-fel-på" inställning.

BEDRÖVLIGT!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic