Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bias
Hej.
Då jag är ny volvo ägare har jag inte hunnit sätta mig in i hur lådan funkar så därför denna frågan.
Polaren har en Mercedes 180 C kompressor Automat och enl honom så "lär" sig hans låda hur den skall växla beroende på hans körstil.
Är Geratronic lådan lika "smart" så den också gör det och i så fall kan man nollställa den för att bli av med förra ägarens körstil eller den fixar det själv?

Bias
Användarvisningsbild
av isak
hej o välkommen.
jag har en vanlig aut- den fungerar lika som merc- misstänker att gear tr- funkar lika?
den anpassar sig själv eft- ditt körsätt.
isak
Bias skrev:Hej.
Då jag är ny volvo ägare har jag inte hunnit sätta mig in i hur lådan funkar så därför denna frågan.
Polaren har en Mercedes 180 C kompressor Automat och enl honom så "lär" sig hans låda hur den skall växla beroende på hans körstil.
Är Geratronic lådan lika "smart" så den också gör det och i så fall kan man nollställa den för att bli av med förra ägarens körstil eller den fixar det själv?

Bias
Den är adaptiv=självlärande och det är ingen risk att gamle ägarens körstil påverkar dig särskilt många mil, den är rätt snabbanpassad.

Sen måste jag passa på att fråga isak, utan att vara otrevlig på nåt sätt :) skriver du från nån miniskärm eller nåt med tanke på alla extremt konstiga förkortningar? Du skriver ju en hel del på forumet och verkar kunnig men det är mer än en gång jag har fått läsa om dina inlägg ett flertal gånger för att det är så svårtytt.
av Bias
Tartryffel >> nu e jag inte riktigt med dig. Jag har bara gjort 2-3 inlägg sen jag blev medlem i förrgår och de har jag skrivit på 2 olika datorer.
Jag såg dock att det finns en som har signatur Bias60 eller nått i den stilen.

Jag heter Bias och det vet jag att jag är ensam om 8)
Bias skrev:Tartryffel >> nu e jag inte riktigt med dig. Jag har bara gjort 2-3 inlägg sen jag blev medlem i förrgår och de har jag skrivit på 2 olika datorer.
Jag såg dock att det finns en som har signatur Bias60 eller nått i den stilen.

Jag heter Bias och det vet jag att jag är ensam om 8)

"Sen måste jag passa på att fråga isak" ;)
Användarvisningsbild
av isak
förstod du mina förk- bias?
ber om ursäkt tartyffel, men har alldrig utgivit mig att vara duktig på svenska.finns ganska mycket förk- i facklitteratur jag läst. skall försöka bättra mig.
isak
Användarvisningsbild
av Kaxe
Håller fullständigt med Tartryffel att Isaks inlägg är svåra att läsa pga av alla förkortningar, fattar inte vitsen med detta och har själv retat mej på detta och har sett flera som skrivit att dom inte fattar vad Isak menar, man stakar sej fram i hans skrivelser istället för att kunna läsa obehindrat. ( ursäkta men kunde inte låta bli )
Allvarligt talat, det där med att lådan "lär" är väl inte mera än att den anpassar sig efter körstilen för tillfället, dvs. ligger man på och kör hårt anpassar den sig efter det och börjar man med äggfot anpassar den sig efter det. Jag menar annars skulle den bli helt schizo eftersom jag och frun kör ungefär lika mycket.
StringerBell skrev:Allvarligt talat, det där med att lådan "lär" är väl inte mera än att den anpassar sig efter körstilen för tillfället, dvs. ligger man på och kör hårt anpassar den sig efter det och börjar man med äggfot anpassar den sig efter det. Jag menar annars skulle den bli helt schizo eftersom jag och frun kör ungefär lika mycket.

Rätt. Den anpassar sig mycket snabbare än vad man tror.
Det behövs inte flera mils körning för att den ska förstå

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]