Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wych
Hade samma problem och det hjälpte varken med rengöring eller uppdaterad mjukvara. Däremot gjordes ett spjälltest där volvo kollade om motorerna som öppnar spjället (vit etikett) var synkade, vilket konstaterades att dom ej var. Så det var bara att byta till ett nytt spjäll (gul)...

MEN här kommer det "viktiga". Vid byte så drog jag en chansning och krävde att jag skulle få bytet på goodwill trots att bilen hade gått drygt 17.000 mil (fullständig servicebok). Efter några turer på telefon så fick jag iaf 50% på hela bytet, så om det nu är spjället som är dåligt så prova det. Dock kändes det som att det var av stor betydelse att bilen har varit servad hos auktoriserad firma. 8)
av ChristofferRisberg
Provade idag och gjorde rent spjället, den gick bra i 10minuter sen började den göra samma problem igen så nu vet ja ju vart problemet sitter men nu till den andra delen där ja måste betala för ett nytt spjäll som ja tycker själv är volvos fel att dom inte har gratis utbyte av dom eftersom de är utav ett dålig kvalite och att de händer de flesta s60.
Användarvisningsbild
av jimDK
du har också raderet bort felkoder?
Det kan bero på att felet är arkiverat redan, så din rengöring inte har önskad effekt(Komputer tror fortfarande att det är fel),men om det fungerade fint i början, då är det _förmodligen_ inte orsaken.

>>så nu vet ja ju vart problemet sitter
det är sannolikt att spjället är kass, men inte 100% säkert :roll: . Det är mycket pengar inblandade, kanske du borde få kollat felkoder? :???:
Användarvisningsbild
av jimDK
ChristofferRisberg skrev: är volvos fel att dom inte har gratis utbyte av dom eftersom de är utav ett dålig kvalite och att de händer de flesta s60.
bilen är faktiskt 8 år gammal och har gått hur långt? 20.000mil?
Jag vet inte hur många års garanti ni bruker at ha i Sverige, men i Danmark finns det bara 2 års garanti, 8 år rost.
Jag håller helt med om att det är irriterande och dyrt, men ingenting varar för evigt och det är en förbannat bra bil annars. Jag försöker försvara Volvo eftersom jag tyckar att de i allmänhet är ganska bra :wink:
av janne44
ChristofferRisberg skrev:Provade idag och gjorde rent spjället, den gick bra i 10minuter sen började den göra samma problem igen så nu vet ja ju vart problemet sitter men nu till den andra delen där ja måste betala för ett nytt spjäll som ja tycker själv är volvos fel att dom inte har gratis utbyte av dom eftersom de är utav ett dålig kvalite och att de händer de flesta s60.
Om din servicebok är stämplad hos volvo så kan du kanske få upp mot 50%rabatt på en 01. Mitt spjällhus skulle jag få 50% på,men det visade sej att det EJ gällde när min bil inte var servad hos Volvo. Då hade min S60-01 gått drygt 15000mil. Jag chansade och skickade i en ny mjukvara (cirka 600kr)och nu funkar bilen bra . Den nya mjukvaran är mer "förlåtande" om jag fattar saken rätt. Men sen har jag hört att det också kan bli MYCKET sämre än innan. Min bil gick lite dåligt dom första milen,men sen rättade allt till sej (Meken sa att det är vanligt). Janne
Användarvisningsbild
av Ringhede
Är det ett spjäll med vit etikett så är det skit.
Det med gul etikett har andra släpkontakter.
Den gamla modellen har släpkontakter som sliter hål på kontaktbanan och ger störningar.

Har själv haft ett av gamla modellen och blev fullständigt kass. (Volvo V70N 2,4T -00)
Vissa kan klara sig ett tag på rengöring eller nyare version av programvara.
Ny versionen av programvara är troligen bara mer förlåtande över missar från kontakterna.

Ett konstruktionefel som det tråkigt nog kan bli ibland.

OBS gäller spjäll för turbomodeller, hur det är på sugvarianten vet jag dock inte.

mvh Roland
av ChristofferRisberg
jimDK skrev:
ChristofferRisberg skrev: är volvos fel att dom inte har gratis utbyte av dom eftersom de är utav ett dålig kvalite och att de händer de flesta s60.
Jag vet inte hur många års garanti ni bruker at ha i Sverige, men i Danmark finns det bara 2 års garanti, 8 år rost.
Jag håller helt med om att det är irriterande och dyrt, men ingenting varar för evigt och det är en förbannat bra bil annars. Jag försöker försvara Volvo eftersom jag tyckar att de i allmänhet är ganska bra :wink:
min har gått 13 000 mil och är en 01 dock är maskinskade garantin ute pga max 8år men tycker ändå att den borde gälla för de är bara några månader sen den gick ut och min bil har inte gått mer än 13 000mil.
av janne44
ChristofferRisberg skrev:
jimDK skrev:
min har gått 13 000 mil och är en 01 dock är maskinskade garantin ute pga max 8år men tycker ändå att den borde gälla för de är bara några månader sen den gick ut och min bil har inte gått mer än 13 000mil.
Ta en sväng till Volvo och prata med dom,har du tur så kanske allt löser sej. Jag hade gjort det först,får du kalla handen av dom så får du börja att titta på andra lösningar på ditt problem. :-)-) Janne

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]